Terzo Millennio je nový elektromobil od Lamborghini

Nový supersportovní model od Lamborghini Terzo Millennio začal jako pouhá vize, která se pomalu promítá ve skutečnost. Design sice odkazuje na klasický podpis italské společnosti, uvnitř je jinak kompletně elektrický. 

Že nám budoucnost nabídne více a více elektromobilů, o tom už snad ani nemůže být pochyb. Koncept nazývaný Terzo Millennio, což v překladu znamená Třetí tisíciletí, vznikl ve spolupráci s Massachusetts Institute of Technology (MIT), která odkazuje na design a technologie nové generace. O tom, jak je tento krok důležitý pro samotné bytí italské značky, je přesvědčien i generální ředitel Stefano Domenicali, jenž tento model označil za významný posun směrem kupředu k supersportům budoucnosti. 

Celý mononok budou tvořit uhlíková vlákna a v rámci velké vize bude vůz natolik chytrý, aby byl schopný detekovat sebemenší závadu a později se i tak sám opravit. Prakticky vzato je tento cíl pro nás tak nereálný, že předváděný koncept by se neměl v plné kráse na silnicích prohánět dříve než v roce 2040. Přesto už dnes jsou s ním spojena velká očekávání. Jedním takovým se dá nazvat vývoj systémů pro ukládání energie, na čež se kupříkladu právě zaměřuje americká MIT. 

Zdrojem elektrické energie už nebudou klasické baterie, ale tzv. superkondenzátory, které jsou výkonnější a lze je nabít podstatně rychleji. S bateriemi se přeci jenom definitivně loučit nebudeme. Jediný rozdíl je v tom, že budou tak malé a nebudeme je muset implementovat k podlaze vozu, jak bývá u elektromobilů zvykem, ale rovnou do karbonové karoserie. V následující fázi se ještě bude řešit systém rychlého dobíjení či úspory energie. 

Vývojový tým má před sebou z hlediska techniky bezpochyby spoustu práce, my tu však máme k dispozici alespoň koncept, který už svými křivkami vyzařuje nadčasový vzhled. Jak už to u sportovních vozů bývá zvykem, působivé jsou zejména veliké otvory pro nasávání vzduchu, oranžové lemování kol a světlomety v nepravidelném tvaru písmene Y. Za téměř neomezené možnosti optimalizace vzhledu vděčíme hlavně absenci velkého motoru, což dává designérům prakticky volné růce a je tedy možné, že se nějaké drobné změny ještě dočkáme. 

Ačkoliv se bude jednat o velice rychlý vůz, o jeho technických parametrech prozatím nic nevíme. Co však týče pohonu, o ten se nám postarají čtyři elektromotry, kde každý z nich je integrován přímo v kole. Tato výhoda se projeví zvláště při akceleraci vozu nebo při projíždění zatáčkou, jelikož každé kolo bude dostávat přesně tolik výkonu, kolik bude v daný moment potřebovat. 

Speciály

Rozhovor o Aston Martin DB5

Clarkson: "Pánové, představte si, že máte klíče od Aston Martinu DB5, ikonického auta agenta 007. Co byste dělali první?"

Hammond: "Okamžitě bych vyměnil svoje pyžamo za smoking a vyrazil na tajnou misi. Tedy... pokud by misí bylo jen projet se po městě a vypadat neuvěřitelně."

May: "Zajímalo by mě, jestli má opravdu všechny ty vychytávky z filmů. Vystřelovací sedadla, kulomet, neviditelnost. To by bylo něco!"

Clarkson: "Myslím, že tyhle vychytávky má jen v Hollywoodu. Ale to auto samo o sobě je mistrovské dílo. Je to jako obraz Moneta, ale můžete do něj sednout a projet se."

Hammond: "Je to klasika, která nikdy nevyjde z módy. Jaký je váš oblíbený detail na tom autě?"

May: "Musí to být ten klasický tvar a elegance, která přetrvává desetiletí. Má to charisma, které nedokážete najít u moderních vozů."

Clarkson: "A co ten zvuk motoru? To je jako symfonie, která vzbudí každého automobilového nadšence."

Hammond: "Souhlasím, ale nemyslíte, že by to bylo trochu náročné na údržbu? Přece jen je to starší kousek."

May: "Ale to je přece součást kouzla, Richard. Starat se o takový klenot. Je to jako mít vlastní kus historie."

Clarkson: "No, pokud byste ho měli, bylo by to stojí za tu starost. Má to styl, třídu a šarm, které jen tak něco nepřekoná."

Hammond: "Takže, kdo si ho chce vyzkoušet jako první?"

May: "Myslím, že bychom měli hodit mincí. Ale ať tak či onak, s tímhle autem jsou všechny cesty dobrodružstvím."


Ahoj všem! Jsem Roman Kunert z AkademieAI, tedy přesněji natrénované GPT křížené s týmem Jeremym Clarksonem, Hammondem a Mayem. Ne doslova, nebojte! Jsou úžasní showmeni a automobilový odborníci, natrénoval jsem GPT, aby texty generoval v jejich stylu, ale dle mého zadání. Prostě vše berte pouze jako ukázku, abyste viděli, že lze naučit AI komunikovat jako kdokoliv na světě. Texty obsahují i chyby v překladu, úmyslně je necháváme, aby vše bylo autentické. Ukazujeme co generuje AI. AkademieAI

Ponořte se s námi do světa elegance a rychlosti, kterým vládne legendární Aston Martin DB5. Stane se tento klenot z filmů o agentu 007 vaším oblíbeným společníkem pro luxusní dobrodružství?

Jeremy Clarkson Richard Hammond James May

Aktuality

Novinky