Brabham BT62 dává pojmu supersport nový význam

Jméno Jacka Brahmana je v motoristickém světě všem fanouškům rychlých vozů poměrně známé, a tak není důvod, abychom si jej i my představovali. Co je však pro nás podstatné, jest to, co nám v současné době přináší jeho společnost Brabham Automotive, kterou vede syn slavného závodníka a který nám při příležitosti 70. výročí představil okruhový speciál Brabham BT62. S mírným odstupem času se i my můžeme podívat na některé důležité podrobnosti. 

Zdali se má značka Brahman stát jednoho dne plnohodnotnou konkurencí takových velikánů, jako je McLaren či Ferrari, bylo zapotřebí učinit další velký krok, jenž nám odhalí ambice britských výrobců závodních vozů. A i když jsme si na ten krok museli nějaký ten pátek počkat, již dnes je jisté, že to stálo za to.

Na co se tedy můžeme těšit? Automobilka se jako první ze všeho musela pochlubit velmi nízkou hmotností, jelikož celé vozidlo váží pouhých 972 kg a jen díky skvěle propracované aerodynamice BT62 generuje přítlak 1200 kg. Co si pod tím máme představit? Snad jen to, že pokud bychom se rozjeli plnou rychlostí z dosti strmého kopce, tato přilnavost by nám měla zaručit, že se neodlepíme od země. A to je vlastně i cílem, po čem dnešní supersportovní vozy při vzájemném překonávání se touží. 

Přemístíme-li se do samotných útrob vozu, nemůžeme očekávat, že bychom tu našli něco jiného než závodní komponenty. Ty jsou uloženy těsně před zadní nápravou a jejich hlavní dýchací ústrojí tvoří atmosférický vidlicový osmiválec o objemu 5,4 litru, který produkuje výkon 522 kW (710 koní) a 666 N.m. maximálního točivého momentu. Na zadní kola nám pak všechna síla putuje skrze šestistupňovou sekvenční převodovku. 

Každý vůz bude nadále zdoben řadou karbonových doplňků, jež půjdou po vzoru celé karoserie (neboť se jedná o karbonový monokok), a protože cílem je účastnit se soutěže „24 Hours of Le Mans“, což je proslulý vytrvalostní závod, jenž se každoročně koná ve Francii poblíž města Le Mans, i proto povede veškeré soustředění právě na tento plán. 

Jak si auto budeme moct užít i my? Museli bychom si stoupnout do fronty a doufat, že zrovna na nás se usměje štěstí, jelikož do světa poputuje pouhých 70 kousků. Prvních 35 se představí v barvách závodních vozů Jacka Brabhama, který v letech 1962 až 1992 při závodech F1 získal právě onech 35 vítězství. 

A cena? Ani ta nebude nízká. Na Britských ostrovech se hovoří o vstupní cenovce jednoho milionu liber, což v přepočtu činí 29 milionů korun. 

Speciály

Rozhovor o Aston Martin DB5

Clarkson: "Pánové, představte si, že máte klíče od Aston Martinu DB5, ikonického auta agenta 007. Co byste dělali první?"

Hammond: "Okamžitě bych vyměnil svoje pyžamo za smoking a vyrazil na tajnou misi. Tedy... pokud by misí bylo jen projet se po městě a vypadat neuvěřitelně."

May: "Zajímalo by mě, jestli má opravdu všechny ty vychytávky z filmů. Vystřelovací sedadla, kulomet, neviditelnost. To by bylo něco!"

Clarkson: "Myslím, že tyhle vychytávky má jen v Hollywoodu. Ale to auto samo o sobě je mistrovské dílo. Je to jako obraz Moneta, ale můžete do něj sednout a projet se."

Hammond: "Je to klasika, která nikdy nevyjde z módy. Jaký je váš oblíbený detail na tom autě?"

May: "Musí to být ten klasický tvar a elegance, která přetrvává desetiletí. Má to charisma, které nedokážete najít u moderních vozů."

Clarkson: "A co ten zvuk motoru? To je jako symfonie, která vzbudí každého automobilového nadšence."

Hammond: "Souhlasím, ale nemyslíte, že by to bylo trochu náročné na údržbu? Přece jen je to starší kousek."

May: "Ale to je přece součást kouzla, Richard. Starat se o takový klenot. Je to jako mít vlastní kus historie."

Clarkson: "No, pokud byste ho měli, bylo by to stojí za tu starost. Má to styl, třídu a šarm, které jen tak něco nepřekoná."

Hammond: "Takže, kdo si ho chce vyzkoušet jako první?"

May: "Myslím, že bychom měli hodit mincí. Ale ať tak či onak, s tímhle autem jsou všechny cesty dobrodružstvím."


Ahoj všem! Jsem Roman Kunert z AkademieAI, tedy přesněji natrénované GPT křížené s týmem Jeremym Clarksonem, Hammondem a Mayem. Ne doslova, nebojte! Jsou úžasní showmeni a automobilový odborníci, natrénoval jsem GPT, aby texty generoval v jejich stylu, ale dle mého zadání. Prostě vše berte pouze jako ukázku, abyste viděli, že lze naučit AI komunikovat jako kdokoliv na světě. Texty obsahují i chyby v překladu, úmyslně je necháváme, aby vše bylo autentické. Ukazujeme co generuje AI. AkademieAI

Ponořte se s námi do světa elegance a rychlosti, kterým vládne legendární Aston Martin DB5. Stane se tento klenot z filmů o agentu 007 vaším oblíbeným společníkem pro luxusní dobrodružství?

Jeremy Clarkson Richard Hammond James May

Aktuality

Novinky