Renault Symbioz - auto budoucnosti

Francouzská automobilka Renault se tak trochu nechala unést na vlnách fantazie, když se stejně jako její konkurenti uvedla na německé přehlídce vozů ve Frankfurtu, kde představila plány svého budoucího modelu. Přijde vám už na první pohled na tomto autě něco neobvyklého? Není se čemu divit, nejedná se totiž o pouhý dopravní prostředek. 

Koncept vozu, jenž je k vidění na přiložených fotografiích, představuje něco univerzálního, s čím jsme se zatím ještě nesetkali. Vize, s níž se Renault snaží přijít, sice potrvá několik let, ale už teď je jisté, že hlavním cílem je udělat z auta prostředek, v němž se bude dát nejen jezdit, ale i bydlet. Chcete-li spojit komfortní jízdu s příjemnou dovolenou a přitom si nedělat hlavu nad tím, kde budete přes noc bydlet, i na to bude znát Symbioz odpověď. No jo, ale jak moc je tato vize reálná? 

Vzhledem k tomu, že dnešní dobu převážně řídí jenom technika, která už tak je v pokročilém stádii vývoje, nebude problém tuto pokročilou technologii zavést do nového modelu, nebo ji dokonce ještě zdokonalit. Příkladem nám mohou být autonomní vozy, jejichž vývoj se sice neustále zdokonaluje, ale už nyní se setkáme s řadou modelů, u nichž se řidič může věnovat svému pohodlí a chytrý počítač například koloně aut, při jízdě na dálnici nebo při nouzovém dojetí zvládne práci za vás. A to vše s ohledem na maximální bezpečnost člověka, kde další asistenční systém vyhodnocuje situaci na silnici, aby se pomocí senzoru dokázal vyhnout případnému nebezpečí. Jakmile se vůz dostane z trasy, kterou už dále sám ovládat nedokáže (třeba při jízdě městem), již dopředu upozorní řidiče, aby se postupně ujal řízení. Pakliže by řidič na opakované varování neodpověděl, vůz pak sám zastaví. 

Řada expertů vám potvrdí, že autonomní jízda je něco, co nás všechny v blízké budoucnosti nemine, ať se nám to líbí, nebo ne. O klasické ovládání tím ovšem nepřijdeme a furt bude možné mezi těmito režimy přepínat, ale teprve až čas ukáže, jak moc se na to lidé budou tvářit. A pokud má jít technika stále dopředu, největší využití mají přinést právě zmíněné bezpečnostní systémy, kde by se měl přinejmenším omezit počet nehod na silnicích. 

Autonomní jízdu jsme zmínili hlavně z toho důvodu, protože Renault Symbioz bude komfortním dopravním prostředkem, ve kterém byste měli jen zadat do GPS trasu a nechat auto jet za vás. Obě přední sedačky bude možné otočit takovým způsobem, jak to komu vyhovuje (klidně i o 180 stupňů) a pak se můžete věnovat svým oblíbeným zálibám. Interiér vozu pak bude připomínat se vší pravděpodobností co nejvíce obývací pokoj, kde si můžete hrát, číst, ale třeba i usínat. Z hlediska prostoru to totiž vůbec nebude problém, jedinou nevýhodou je prostor nad hlavami, u něhož stále nevíme, kolik nám automobilka dopřeje. 

Další zajímavostí budou samotné vlastnosti Symbiozu. Jestli je název vozu odvozen od pojmu Symbióza, což znamená soužití, pak se nejspíše podle slov víceprezidenta Renaultu můžeme těšit na propojení vozu s domem. Jak to chce automobilka provést, to zatím nevíme, ale představa je taková, že s autem nezajedete rovnou do garáže, jak máme normálně ve zvyku, ale rovnou do nově navržených domů, se kterými se auto tzv. sžije. Pokud vám to přijde jako blbost, tak nezoufejte, protože ještě nedávno tu byla pouhá vize o létajícím voze, který by se pyšnil vlastnostmi silničního vozidla a přitom létal ve vzduchu, až pak se náhle objevili konstruktéři ze Slovenska a takovýto vůz opravdu vyrobili. Má to sice jediný háček, a to takový, že tento vůz vlastně ještě nikdy úspěšně nelétall a dva poslední pokusné lety nedopadly dobře, ale přesto našim pánům sousedům věříme, aby brzo našli ten správný recept. Dobře, možná to nebyl nejlepší příklad, ale tímto chceme říci, že na začátku každého plánu je myšlenka a tu pak přetavujeme ve skutečnost. Jinak to nebylo ani v případě autonomní jízdy, ani navigačních technologií, ani samotného řízení. 

Vrátíme-li se k původnímu tématu, určitě nás zajímá, co bude tento vůz budoucnosti pohánět. Vzhledem ke všem zmíněným faktům nemůžeme očekávat asi nic jiného než elektricky poháněný koncept, v jehož útrobách bude menší elektronická rozvodná síť, jež budete smět využít třeba jako náhradní zdroj. Výhodou (nebo nevýhodou) může být otázka dobíjení. Každou delší trasu si budete muset plánovat dopředu, pokud chcete bezpečně dojet. V opačném případě v akumulátoru zůstane vždy menší množství elektrické energie, s níž si můžete bezpečně zajet na nákup a zpátky. 

Elektrokoncept má být poháněn dvěma elektromotory, které budou umístěny u zadní nápravy, což nám ve výsledku vygeneruje výkon 680 koní (rovných 500 kW) a 660 Nm točivého momentu. Zrychlení z nuly na sto bude možné už za pouhých šest sekund (ne-li ještě méně) a plánovaný dojezd by měl být 400 až 600 kilometrů. V autě pak budou ukryty další dvě speciální baterie, které se dají v případě nouze použít i bezdrátově nabít. Samotné nabití by přitom nemělo trvat déle než dvacet minut.

Speciály

Rozhovor o Aston Martin DB5

Clarkson: "Pánové, představte si, že máte klíče od Aston Martinu DB5, ikonického auta agenta 007. Co byste dělali první?"

Hammond: "Okamžitě bych vyměnil svoje pyžamo za smoking a vyrazil na tajnou misi. Tedy... pokud by misí bylo jen projet se po městě a vypadat neuvěřitelně."

May: "Zajímalo by mě, jestli má opravdu všechny ty vychytávky z filmů. Vystřelovací sedadla, kulomet, neviditelnost. To by bylo něco!"

Clarkson: "Myslím, že tyhle vychytávky má jen v Hollywoodu. Ale to auto samo o sobě je mistrovské dílo. Je to jako obraz Moneta, ale můžete do něj sednout a projet se."

Hammond: "Je to klasika, která nikdy nevyjde z módy. Jaký je váš oblíbený detail na tom autě?"

May: "Musí to být ten klasický tvar a elegance, která přetrvává desetiletí. Má to charisma, které nedokážete najít u moderních vozů."

Clarkson: "A co ten zvuk motoru? To je jako symfonie, která vzbudí každého automobilového nadšence."

Hammond: "Souhlasím, ale nemyslíte, že by to bylo trochu náročné na údržbu? Přece jen je to starší kousek."

May: "Ale to je přece součást kouzla, Richard. Starat se o takový klenot. Je to jako mít vlastní kus historie."

Clarkson: "No, pokud byste ho měli, bylo by to stojí za tu starost. Má to styl, třídu a šarm, které jen tak něco nepřekoná."

Hammond: "Takže, kdo si ho chce vyzkoušet jako první?"

May: "Myslím, že bychom měli hodit mincí. Ale ať tak či onak, s tímhle autem jsou všechny cesty dobrodružstvím."


Ahoj všem! Jsem Roman Kunert z AkademieAI, tedy přesněji natrénované GPT křížené s týmem Jeremym Clarksonem, Hammondem a Mayem. Ne doslova, nebojte! Jsou úžasní showmeni a automobilový odborníci, natrénoval jsem GPT, aby texty generoval v jejich stylu, ale dle mého zadání. Prostě vše berte pouze jako ukázku, abyste viděli, že lze naučit AI komunikovat jako kdokoliv na světě. Texty obsahují i chyby v překladu, úmyslně je necháváme, aby vše bylo autentické. Ukazujeme co generuje AI. AkademieAI

Ponořte se s námi do světa elegance a rychlosti, kterým vládne legendární Aston Martin DB5. Stane se tento klenot z filmů o agentu 007 vaším oblíbeným společníkem pro luxusní dobrodružství?

Jeremy Clarkson Richard Hammond James May

Aktuality

Novinky