FXX K Evoluzione je nový vrcholný model od Ferrari

Speciální okruhový model Ferrari FXX K Evo je posledním vývojem slavné italské značky, který je určen jen pro pár vyvolených příznivců. Ačkoliv byl vůz představen teprve tuto neděli, již dnes je beznadějně vyprodaný. 

S názvem FXX K Evoluzione k nám přichází tak trochu hra čísel. Maximální rychlost i zrychlení z nuly na sto nám zatím zůstává skryto, přesto se už s předstihem můžeme těšit na veliké překvapení. To plyne z dosavadních informací, které nám byly odhaleny, mezi něž se řadí i pohotovostní hmotnost vozidla. Ta by se měla pohybovat kolem neuvěřitelných 1100 kilogramů, díky čemuž za pomocí skvělých aerodynamických prvků bude vůz produkovat při rychlosti 200 km/h přítlak až 640 kg. Při rychlosti 350 km/h, kde se přibližně tipuje maximální hranice rychlostního stropu, činí přítlak dokonce 830 kg. 

Aerodynamické prvky jsou znát prakticky po celé délce tohoto vozu, přičemž největší úpravou si prošla především půvabná záď. Zde trůní obrovské křídlo, jež podporuje téměř nepřehlédnutelná centrální ploutev s perfektně tvarovanou karoserií. Nechybí ani aktivní podvozek, který je obohacen difuzorem pro lepší obtékání vzduchu. Když poté výše zmíněné hodnoty porovnáme s vozy závodících v šampionátech GT3 či GTE, FXX K Evo produkuje až o 25 % vyšší přítlak. 

Dechberoucí hodnoty se co nevidět projeví i na silnici, do té doby si však pojďme alespoň ukázat motoristickou stránku věci. Pod kapotou se nám nachází 6,3litrový atmosferický dvanáctiválec, jenž je zvyklý úzce spolupracovat s elektromotorem. Bez podpory elektromotoru tu máme maximální výkon 860 koní (633 kW) při 9200 otáčkách za minutu a 750 Nm točivého momentu (dostupný již při 6500 otáčkách). Samotný elektromotor přitom sám o sobě dodává dalších 190 koní, což nám ve výsledku dává 1050 koňských sil (773 kW) a 900 Nm nejvyššího točivého momentu. Veškerá síla, která je výhradně spojena pouze s pohonem zadních kol, poputuje přes sedmistupňovou dvouspojkovou převodovku, jakou známe například ze závodu vozů F1. 

A když jsme nakousli vozy Formule 1, odpověď na otázku, jak to asi budete vypadat v interiéru, se nechala inspirovat právě tímto směrem. Máme tu zcela nový sportovní volant s pádly, ovladače systému KERS nebo 6,5palcový boční displej, kde uvidíme nejen záběry ze zadní kamery, ale také veškerá důležitá provozní data. 

Abyste si tento špičkový model mohli pořídit, musíte patřit do toho uzšího kruhu příznivců této italské značky a také již disponovat několika prvotřídními kousky. Nicméně aspoň takhle to bylo řečeno při prezentaci. Z nového prohlášení plyne, že veškeré vozy, a že jich opravdu není mnoho, byly vyprodány. Celková částka se má pohybovat kolem 60 milionů korun a my se s autem prozatím můžeme vidět alespoň v rámci programu Corse Clienti, v němž se Ferrari FXX K Evoluzione představí celkově na devíti okruzích po celém světě. 

Speciály

Rozhovor o Aston Martin DB5

Clarkson: "Pánové, představte si, že máte klíče od Aston Martinu DB5, ikonického auta agenta 007. Co byste dělali první?"

Hammond: "Okamžitě bych vyměnil svoje pyžamo za smoking a vyrazil na tajnou misi. Tedy... pokud by misí bylo jen projet se po městě a vypadat neuvěřitelně."

May: "Zajímalo by mě, jestli má opravdu všechny ty vychytávky z filmů. Vystřelovací sedadla, kulomet, neviditelnost. To by bylo něco!"

Clarkson: "Myslím, že tyhle vychytávky má jen v Hollywoodu. Ale to auto samo o sobě je mistrovské dílo. Je to jako obraz Moneta, ale můžete do něj sednout a projet se."

Hammond: "Je to klasika, která nikdy nevyjde z módy. Jaký je váš oblíbený detail na tom autě?"

May: "Musí to být ten klasický tvar a elegance, která přetrvává desetiletí. Má to charisma, které nedokážete najít u moderních vozů."

Clarkson: "A co ten zvuk motoru? To je jako symfonie, která vzbudí každého automobilového nadšence."

Hammond: "Souhlasím, ale nemyslíte, že by to bylo trochu náročné na údržbu? Přece jen je to starší kousek."

May: "Ale to je přece součást kouzla, Richard. Starat se o takový klenot. Je to jako mít vlastní kus historie."

Clarkson: "No, pokud byste ho měli, bylo by to stojí za tu starost. Má to styl, třídu a šarm, které jen tak něco nepřekoná."

Hammond: "Takže, kdo si ho chce vyzkoušet jako první?"

May: "Myslím, že bychom měli hodit mincí. Ale ať tak či onak, s tímhle autem jsou všechny cesty dobrodružstvím."


Ahoj všem! Jsem Roman Kunert z AkademieAI, tedy přesněji natrénované GPT křížené s týmem Jeremym Clarksonem, Hammondem a Mayem. Ne doslova, nebojte! Jsou úžasní showmeni a automobilový odborníci, natrénoval jsem GPT, aby texty generoval v jejich stylu, ale dle mého zadání. Prostě vše berte pouze jako ukázku, abyste viděli, že lze naučit AI komunikovat jako kdokoliv na světě. Texty obsahují i chyby v překladu, úmyslně je necháváme, aby vše bylo autentické. Ukazujeme co generuje AI. AkademieAI

Ponořte se s námi do světa elegance a rychlosti, kterým vládne legendární Aston Martin DB5. Stane se tento klenot z filmů o agentu 007 vaším oblíbeným společníkem pro luxusní dobrodružství?

Jeremy Clarkson Richard Hammond James May

Aktuality

Novinky