Mercedes Benz SLS AMG E-CeLL - poslušný ekosporťák

Elektromobily jsou dnes aktuálním tématem všech velkých automobilek. Mají před sebou ale ještě kus cesty, než se stanou opravdu takovými automobily, jakými by je jejich tvůrci chtěli mít. Mercedes Benz SLS AMG E-Cell je ukázkou toho, že elektrické auto lze udělat i nadmíru přitažlivě.

Tento prototyp supersportovního vozu s elektrickým pohonem, který jej využívá nejen pro vylepšení dynamiky a jízdních vlastností, zároveň tvoří součást marketingové strategie snižování spotřeby a emisí.

Přestože do sériové výroby SLS AMG E-Cell přijde až koncem roku 2012, už v prototypu nemá vlastně žádná jízdní omezení a nechybí mu povolení provozu na veřejných komunikacích.
Vyrazí všem dech už při samotném pohledu na něj. Vůz nevyčíslitelné hodnoty má nezvyklé žluté lakování, se kterým dobře kontrastují černá kola a několik dalších doplňků.


Elektrickou verzi SLS AMG E-cell pohání čtveřice elektromotorů, rozmístěných po dvou na obou nápravách, přičemž oběma nápravám je přiřazena vždy jedna jednostupňová převodovka (největší otáčky motorů jsou 12 000 min 1). Celkový výkon je 526 koní a 880 Nm točivého momentu. Díky těmto hodnotám zrychlí elektrická verze SLS AMG z nuly na 100 km/h za rovné čtyři vteřiny. Největší rychlost je 260 km/h, běžný dojezd 150 km. Na druhé straně zpomalení vozu obstarávají keramickokompozitní brzdy, u nichž jsou kotouče o 40 % lehčí než běžné litinové. Pneumatiky mají rozměry 265/35 R 19 vpředu a 295/30 R 20 vzadu. Hydraulický posilovač řízení je v elektromobilu nahrazen elektrohydraulickým. Z celkové hmotnosti 1995 kg připadá 300 kg na akumulátory, nicméně akumulátory a další zásahy do konstrukce pomohly rovnoměrnému rozložení hmotnosti vozu a snížení polohy jeho těžiště o 23 mm. Akumulátory Li-Ion s kapacitou 40 A.h (při napětí 400 V) a energetickým obsahem 48 kW.h jsou rozděleny do tří bloků, z nichž jeden se nachází před přední příčkou karoserie, druhý ve středním tunelu a poslední až za sedadly (celkem 324 článků). Na místě spalovacího osmiválce SLS AMG je pod kapotou soustředěna větší část řídicí elektroniky, která musí mj. měnit stejnosměrný proud z akumulátoru na střídavý pro synchronní elektromotory, anebo řídit energetické toky pro každý provozní stav. Dva chladicí okruhy se starají o vyrovnanou teplotu nejen elektroniky, ale také všech elektromotorů. Další oddělený okruh je pak určen pro akumulátory. Ty jsou při nízkých teplotách udržovány na provozní teplotě 20 až 40 °C topnými články, což se projeví i na jejich delší životnosti. Při extrémně vysokých teplotách je do okruhu chlazení akumulátoru zapojena klimatizace.


Elektromobil nemá žádnou řadící páku, jen tlačítka D, P, R a červené tlačítko, které vypne chod. Zajímavé je i provedení budíků tohoto konceptu.

I když má jen jeden rychlostní stupeň, pod volantem se nachází páčky + a -, nastavení rekuperace energie při brzdění. Je možné si vybrat určitou intenzitu a auto pak při sundání nohy z plynu samo zpomaluje a vzniklou elektřinu převádí zpět do baterie. Tím prodlužuje dojezd. Auto prostě poslouchá na slovo.



 

Speciály

Rozhovor o Aston Martin DB5

Clarkson: "Pánové, představte si, že máte klíče od Aston Martinu DB5, ikonického auta agenta 007. Co byste dělali první?"

Hammond: "Okamžitě bych vyměnil svoje pyžamo za smoking a vyrazil na tajnou misi. Tedy... pokud by misí bylo jen projet se po městě a vypadat neuvěřitelně."

May: "Zajímalo by mě, jestli má opravdu všechny ty vychytávky z filmů. Vystřelovací sedadla, kulomet, neviditelnost. To by bylo něco!"

Clarkson: "Myslím, že tyhle vychytávky má jen v Hollywoodu. Ale to auto samo o sobě je mistrovské dílo. Je to jako obraz Moneta, ale můžete do něj sednout a projet se."

Hammond: "Je to klasika, která nikdy nevyjde z módy. Jaký je váš oblíbený detail na tom autě?"

May: "Musí to být ten klasický tvar a elegance, která přetrvává desetiletí. Má to charisma, které nedokážete najít u moderních vozů."

Clarkson: "A co ten zvuk motoru? To je jako symfonie, která vzbudí každého automobilového nadšence."

Hammond: "Souhlasím, ale nemyslíte, že by to bylo trochu náročné na údržbu? Přece jen je to starší kousek."

May: "Ale to je přece součást kouzla, Richard. Starat se o takový klenot. Je to jako mít vlastní kus historie."

Clarkson: "No, pokud byste ho měli, bylo by to stojí za tu starost. Má to styl, třídu a šarm, které jen tak něco nepřekoná."

Hammond: "Takže, kdo si ho chce vyzkoušet jako první?"

May: "Myslím, že bychom měli hodit mincí. Ale ať tak či onak, s tímhle autem jsou všechny cesty dobrodružstvím."


Ahoj všem! Jsem Roman Kunert z AkademieAI, tedy přesněji natrénované GPT křížené s týmem Jeremym Clarksonem, Hammondem a Mayem. Ne doslova, nebojte! Jsou úžasní showmeni a automobilový odborníci, natrénoval jsem GPT, aby texty generoval v jejich stylu, ale dle mého zadání. Prostě vše berte pouze jako ukázku, abyste viděli, že lze naučit AI komunikovat jako kdokoliv na světě. Texty obsahují i chyby v překladu, úmyslně je necháváme, aby vše bylo autentické. Ukazujeme co generuje AI. AkademieAI

Ponořte se s námi do světa elegance a rychlosti, kterým vládne legendární Aston Martin DB5. Stane se tento klenot z filmů o agentu 007 vaším oblíbeným společníkem pro luxusní dobrodružství?

Jeremy Clarkson Richard Hammond James May

Aktuality

Novinky