Koenigsegg Agera R - severský zabiják

Švédská automobilka, jež byla jedním z vážných zájemců o koupi ztrátového Saabu, představila svůj nejnovější model - Ageru R. Přestože se Koenigsegg neustále potýká s finančními problémy, pokračuje ve snažení o vývoj toho nejlepšího myslitelného hypersportu. V souboji s francouským Bugatti Veyron ale zatím hraje druhé housle.

Koenigsegg Agera je vybaven hliníkovým V8 o objemu 4,7 litru přeplňovaný dvěma turbodmychadly s tlakem 1,5 bar. Výkon má neskutečných 1.115 koní při 6900 otáčkách, červené pole otáčkoměru přitom začíná při 7250 otáčkách.

To platí jen pokud je v nádrži biopalivo E85, na běžný natural N95 ze sebe vymáčkne „jen” 689 kW (940 koní). Maximum točivého momentu 1200 Nm dosažitelné v 4100 otáčkách za minutu. Parametry nejsou o nic méně působivé. Agera R sprintuje z 0 na 100 km/h za 2,9 s, na dvojnásobek za 7,5 s a disciplínu 0-200-0 km/h zvládne za 12,7 s. Uváděná kombinovaná spotřeba paliva je luxusních 14,7 litru na 100 km.

Maximální rychlost se uvádí až 420 km/h. S motorem spolupracuje sedmistupňová dvouspojková převodovka a stejně jako u výchozí Agery i v tomto modelu má řidič k dispozici regulaci trakce nastavitelnou v několika úrovních a elektronický diferenciál s omezenou svorností. K zajímavým detailům Koenigseggu patří kola Vortex Generating Rim (VGR). Paprsky těchto kol jsou navrženy podobně jako u turbíny a mají zvyšovat aerodynamický přítlak. Jsou obuta do pneumatik Michelin určených pro vysoký výkon. Kvůli větší bezpečnosti dostal supersport systém Afera, který spolupracuje s nastavitelným ABS a ventilovanými keramickými brzdami o rozměrech 392x36 a 380x34. Aerodynamika při součiniteli odporu pouze 0,33 (při použití zadního přítlačného spoileru 0,37) vytváří v rychlosti 250 km/h přítlak odpovídající hmotnosti 300 kg. Lepší aerodynamice pomáhá plochý podvozek a Venturiho tunely na jeho zádi. Bezpečné a rychlé zpomalení zajišťují keramické kotouče o rozměrech 397×40 mm s šestipístkovými třmeny, vzadu pak 380×34 mm s čtyřpístkovými třmeny. Řízení má mezi dorazy 2,7 otáčky volantu. Výkonem se Agera R Veyronu Super Sport blíží, čím ho ale významně překonává, je hmotnost. Zatímco Bugatti váží 1,8 tuny, Švédka je o plných 500 kg lehčí.

Základem konstrukce karoserie jsou vnější panely z uhlíkových vláken a laminátu obalující karbonový monokok. Konstrukce šasi vyniká takovou tuhostí, že si tvůrci vozu mohli dovolit vybavit jej odnímatelnou střechou, kterou je možné uschovat v přídi.
Ve výbavě nechybí dvojice airbagů, elektrické stahování oken, nastavitelné pedály a sloupek řízení, hydraulický systém zvedání přední nápravy, čtyřbodové bezpečnostní pásy, navigace, MP3 přehrávač a USB vstup, klimatizace, ukazatel přetížení a hlídání tlaku v pneumatikách.
Koenigsegg na Ageru R poskytuje tříletou záruku, nabízí ji v 11 barevných provedeních a samotná cenovka je zhruba 30 milionů Kč.
Vlastní ji nyní jen čtyři lidé na světě. A jedna z nich se nachází i v ČR, kde se momentálně jedná o nejdražší vůz.
 

Speciály

Rozhovor o Aston Martin DB5

Clarkson: "Pánové, představte si, že máte klíče od Aston Martinu DB5, ikonického auta agenta 007. Co byste dělali první?"

Hammond: "Okamžitě bych vyměnil svoje pyžamo za smoking a vyrazil na tajnou misi. Tedy... pokud by misí bylo jen projet se po městě a vypadat neuvěřitelně."

May: "Zajímalo by mě, jestli má opravdu všechny ty vychytávky z filmů. Vystřelovací sedadla, kulomet, neviditelnost. To by bylo něco!"

Clarkson: "Myslím, že tyhle vychytávky má jen v Hollywoodu. Ale to auto samo o sobě je mistrovské dílo. Je to jako obraz Moneta, ale můžete do něj sednout a projet se."

Hammond: "Je to klasika, která nikdy nevyjde z módy. Jaký je váš oblíbený detail na tom autě?"

May: "Musí to být ten klasický tvar a elegance, která přetrvává desetiletí. Má to charisma, které nedokážete najít u moderních vozů."

Clarkson: "A co ten zvuk motoru? To je jako symfonie, která vzbudí každého automobilového nadšence."

Hammond: "Souhlasím, ale nemyslíte, že by to bylo trochu náročné na údržbu? Přece jen je to starší kousek."

May: "Ale to je přece součást kouzla, Richard. Starat se o takový klenot. Je to jako mít vlastní kus historie."

Clarkson: "No, pokud byste ho měli, bylo by to stojí za tu starost. Má to styl, třídu a šarm, které jen tak něco nepřekoná."

Hammond: "Takže, kdo si ho chce vyzkoušet jako první?"

May: "Myslím, že bychom měli hodit mincí. Ale ať tak či onak, s tímhle autem jsou všechny cesty dobrodružstvím."


Ahoj všem! Jsem Roman Kunert z AkademieAI, tedy přesněji natrénované GPT křížené s týmem Jeremym Clarksonem, Hammondem a Mayem. Ne doslova, nebojte! Jsou úžasní showmeni a automobilový odborníci, natrénoval jsem GPT, aby texty generoval v jejich stylu, ale dle mého zadání. Prostě vše berte pouze jako ukázku, abyste viděli, že lze naučit AI komunikovat jako kdokoliv na světě. Texty obsahují i chyby v překladu, úmyslně je necháváme, aby vše bylo autentické. Ukazujeme co generuje AI. AkademieAI

Ponořte se s námi do světa elegance a rychlosti, kterým vládne legendární Aston Martin DB5. Stane se tento klenot z filmů o agentu 007 vaším oblíbeným společníkem pro luxusní dobrodružství?

Jeremy Clarkson Richard Hammond James May

Aktuality

Novinky