Elektrosporťák Renault DeZir

Na domácí autosalon do Paříže si Renault připravil snový sporťák DeZir, který dokazuje, že elektromobily nemusí být nudné pomalé krabice ploužící se bzučivě městem. Atraktivní kabát skrývá pohon zadních kol a vlastně už sériovou techniku, která se začne brzy prodávat.

DeZir (désirer je francouzsky toužit) má ukázat nový designový směr značky, čerstvě určovaný Laurensem Van den Ackerem, který přišel malovat nové renaulty od Mazdy. Narostl něco přes 4,2 metru, je ale neobvykle lehký. Konstruktéři jeho rozmáchlou zvlněnou karoserii postavili z kevlaru a tak má pouhých 830 kilogramů.

Na koncept s klasickým pohonem už dnes skoro nenarazíte, i dezir tak má v útrobách schovaný raději elektromotor vypůjčený z Nissanu Leaf, který se na vybraných trzích začíná prodávat. Velké "Z" nemá ve jméně náhodou. Odkazuje na "Zero Emission" auta, která Renault chystá na rok 2012. Stopadesátikoňový elektromotor, který pohání zadní jedenadvacetipalcová kola, vyvine 226 newtonmetrů kroutícího momentu a rozjede elektrosporťák až na stoosmdesátku. Mnohem zajímavější je ale hodnota zrychlení z nuly na stovku: pět sekund.

Za zajímavými výkony je i dobrý aerodynamický koeficient Cx=0,25 a hlavně systém rekuperace kinetické energie Kers (setrvačník známy z Formulí 1), který protáhl dojezd až na 160 kilometrů. Ze zásuvky se li-ion baterie nabijí za osm hodin. Speciální rychlonabíječka (třífázová, 400 V) naplní baterky na 80 procent kapacity za 20 minut. Nabízí se ještě třetí varianta, kterou už má Renault vymyšlenou pro sériové elektromodely: ve speciálních servisních místech prázdnou baterii jednoduše vymění za nabitou.

Občas se objeví spekulace o oživení bájné značky Alpine. DeZiru by tahle značka rozhodně slušela a sám by jí ostudu také neudělal...

 
.

Speciály

Aktuality

Novinky

Představení