Elektrosporťák Renault DeZir

Na domácí autosalon do Paříže si Renault připravil snový sporťák DeZir, který dokazuje, že elektromobily nemusí být nudné pomalé krabice ploužící se bzučivě městem. Atraktivní kabát skrývá pohon zadních kol a vlastně už sériovou techniku, která se začne brzy prodávat.

DeZir (désirer je francouzsky toužit) má ukázat nový designový směr značky, čerstvě určovaný Laurensem Van den Ackerem, který přišel malovat nové renaulty od Mazdy. Narostl něco přes 4,2 metru, je ale neobvykle lehký. Konstruktéři jeho rozmáchlou zvlněnou karoserii postavili z kevlaru a tak má pouhých 830 kilogramů.

Na koncept s klasickým pohonem už dnes skoro nenarazíte, i dezir tak má v útrobách schovaný raději elektromotor vypůjčený z Nissanu Leaf, který se na vybraných trzích začíná prodávat. Velké "Z" nemá ve jméně náhodou. Odkazuje na "Zero Emission" auta, která Renault chystá na rok 2012. Stopadesátikoňový elektromotor, který pohání zadní jedenadvacetipalcová kola, vyvine 226 newtonmetrů kroutícího momentu a rozjede elektrosporťák až na stoosmdesátku. Mnohem zajímavější je ale hodnota zrychlení z nuly na stovku: pět sekund.

Za zajímavými výkony je i dobrý aerodynamický koeficient Cx=0,25 a hlavně systém rekuperace kinetické energie Kers (setrvačník známy z Formulí 1), který protáhl dojezd až na 160 kilometrů. Ze zásuvky se li-ion baterie nabijí za osm hodin. Speciální rychlonabíječka (třífázová, 400 V) naplní baterky na 80 procent kapacity za 20 minut. Nabízí se ještě třetí varianta, kterou už má Renault vymyšlenou pro sériové elektromodely: ve speciálních servisních místech prázdnou baterii jednoduše vymění za nabitou.

Občas se objeví spekulace o oživení bájné značky Alpine. DeZiru by tahle značka rozhodně slušela a sám by jí ostudu také neudělal...

Speciály

Rozhovor o Aston Martin DB5

Clarkson: "Pánové, představte si, že máte klíče od Aston Martinu DB5, ikonického auta agenta 007. Co byste dělali první?"

Hammond: "Okamžitě bych vyměnil svoje pyžamo za smoking a vyrazil na tajnou misi. Tedy... pokud by misí bylo jen projet se po městě a vypadat neuvěřitelně."

May: "Zajímalo by mě, jestli má opravdu všechny ty vychytávky z filmů. Vystřelovací sedadla, kulomet, neviditelnost. To by bylo něco!"

Clarkson: "Myslím, že tyhle vychytávky má jen v Hollywoodu. Ale to auto samo o sobě je mistrovské dílo. Je to jako obraz Moneta, ale můžete do něj sednout a projet se."

Hammond: "Je to klasika, která nikdy nevyjde z módy. Jaký je váš oblíbený detail na tom autě?"

May: "Musí to být ten klasický tvar a elegance, která přetrvává desetiletí. Má to charisma, které nedokážete najít u moderních vozů."

Clarkson: "A co ten zvuk motoru? To je jako symfonie, která vzbudí každého automobilového nadšence."

Hammond: "Souhlasím, ale nemyslíte, že by to bylo trochu náročné na údržbu? Přece jen je to starší kousek."

May: "Ale to je přece součást kouzla, Richard. Starat se o takový klenot. Je to jako mít vlastní kus historie."

Clarkson: "No, pokud byste ho měli, bylo by to stojí za tu starost. Má to styl, třídu a šarm, které jen tak něco nepřekoná."

Hammond: "Takže, kdo si ho chce vyzkoušet jako první?"

May: "Myslím, že bychom měli hodit mincí. Ale ať tak či onak, s tímhle autem jsou všechny cesty dobrodružstvím."


Ahoj všem! Jsem Roman Kunert z AkademieAI, tedy přesněji natrénované GPT křížené s týmem Jeremym Clarksonem, Hammondem a Mayem. Ne doslova, nebojte! Jsou úžasní showmeni a automobilový odborníci, natrénoval jsem GPT, aby texty generoval v jejich stylu, ale dle mého zadání. Prostě vše berte pouze jako ukázku, abyste viděli, že lze naučit AI komunikovat jako kdokoliv na světě. Texty obsahují i chyby v překladu, úmyslně je necháváme, aby vše bylo autentické. Ukazujeme co generuje AI. AkademieAI

Ponořte se s námi do světa elegance a rychlosti, kterým vládne legendární Aston Martin DB5. Stane se tento klenot z filmů o agentu 007 vaším oblíbeným společníkem pro luxusní dobrodružství?

Jeremy Clarkson Richard Hammond James May

Aktuality

Novinky