Bugatti Chiron: auto, které překoná své vlastní rekordy

Dlouhé čekání je u konce. Po Bugatti Veyron, který sám drží rychlostní rekord a dodnes jej nikdo jiný nedokázal překonat, přichází jeho nástupce. Bugatti Chiron se má stát nejrychlejším vozem planety.

Bugatti se příští rok pokusí o překonání světového rychlostního rekordu na zkušební dráze v Ehra-Lessien. Prozatím mu bylo dáno omezení, které vozu nedovolí jet více než 420 kilometrů v hodině. Omezovač byl „prý“ nainstalován kvůli bezpečnosti. Ve vyšší rychlosti by to totiž pneumatiky nemusely vydržet, a tak si na oficiální testy musíme ještě chvíli počkat. Ale již teď působí celá automobilka velmi sebevědomě a není se čemu divit. Na vývoj i odhalení se čekalo opravdu dlouho a výsledek určitě musí stát za to. 

Mnoho vozů se pokusilo překonat rychlostní rekord, ale ani zvučná jména jako McLaren, Ferrari nebo Porsche nakonec nepřišla s modelem, který by v této disciplíně vyšel vítězně. To vše až na Bugatti Chiron, jenž bude schopný překonat své vlastní rekordy. V jeho útrobách se schovává kompletně přepracovaný osmilitrový šestnáctiválec a už nyní je prvním vozem, co dokáže přenést svůj výkon (neuvěřitelných 1500 koní) a točivý moment (1600 Nm) na silnici. To vše prostřednictvím dvouspojkové sedmistupňové převodovky a pohonu na všechna čtyři kola. Díky těmto údajům je zřejmé, že zrychlení z nuly na stovku nebude trvat déle než 2,5 sekundy, z nuly na dvě stě za 6,5 sekundy, na tři sta dokonce už po 13,6 sekundách. A to vše při pro supersporty těžké váze necelých dvou tun. Jako by tím Chiron chtěl popřít fyziku. I po zrušení omezení rychlosti má společnost v plánu trumfnout hranici atakující 460 kilometrů v hodině a nebrání se jít ještě výš. 

Kromě testu bude vyzkoušena i zajímavá novinka, která by mohla trhnout další světový rekord. Wolfgang Dürheimer, šéf stáje Bugatti, by rád při testu rychlosti potvrdil i svá slova, kde tvrdí, že Bugatti Chiron bude schopný nejen zrychlit na 400 km/h, ale i zastavit, a to vše v čase pod jednu minutu. S tímto hypervozem chtějí otestovat své vlastní limity a svědomitě prohlašuje, že rekordy přijdou, otázkou je jen o kolik. Důvěra je podmíněna i faktem, že při maximální rychlosti spálí celou nádrž do 9 minut, Veyronu to trvalo o tři minuty déle. 

Po estetické stránce se Chiron dost podobá svému předchůdci. V novém modelu si více pohráli s detaily. Rysy jsou více dramatičtější, k dispozici jsou i LED světla, aktivní aerodynamika, šest koncovek výfuku či speciální pneumatiky. Nově byl namontován elektrický posilovač řízení upevňující charakteristiku vozu nebo také pět různých nastavení podvozku. Důraz v novém modelu se kladl především na výkon. I když nás oficiální testy teprve čekají, v současné době při limitovaném počtu kusů (500) jich byla prodána více než polovina. Lidé extrémní výkony Bugatti prostě milují a věří jim v pokračování na absolutní špičce. 

FOTO: carmagazine

Speciály

Rozhovor o Aston Martin DB5

Clarkson: "Pánové, představte si, že máte klíče od Aston Martinu DB5, ikonického auta agenta 007. Co byste dělali první?"

Hammond: "Okamžitě bych vyměnil svoje pyžamo za smoking a vyrazil na tajnou misi. Tedy... pokud by misí bylo jen projet se po městě a vypadat neuvěřitelně."

May: "Zajímalo by mě, jestli má opravdu všechny ty vychytávky z filmů. Vystřelovací sedadla, kulomet, neviditelnost. To by bylo něco!"

Clarkson: "Myslím, že tyhle vychytávky má jen v Hollywoodu. Ale to auto samo o sobě je mistrovské dílo. Je to jako obraz Moneta, ale můžete do něj sednout a projet se."

Hammond: "Je to klasika, která nikdy nevyjde z módy. Jaký je váš oblíbený detail na tom autě?"

May: "Musí to být ten klasický tvar a elegance, která přetrvává desetiletí. Má to charisma, které nedokážete najít u moderních vozů."

Clarkson: "A co ten zvuk motoru? To je jako symfonie, která vzbudí každého automobilového nadšence."

Hammond: "Souhlasím, ale nemyslíte, že by to bylo trochu náročné na údržbu? Přece jen je to starší kousek."

May: "Ale to je přece součást kouzla, Richard. Starat se o takový klenot. Je to jako mít vlastní kus historie."

Clarkson: "No, pokud byste ho měli, bylo by to stojí za tu starost. Má to styl, třídu a šarm, které jen tak něco nepřekoná."

Hammond: "Takže, kdo si ho chce vyzkoušet jako první?"

May: "Myslím, že bychom měli hodit mincí. Ale ať tak či onak, s tímhle autem jsou všechny cesty dobrodružstvím."


Ahoj všem! Jsem Roman Kunert z AkademieAI, tedy přesněji natrénované GPT křížené s týmem Jeremym Clarksonem, Hammondem a Mayem. Ne doslova, nebojte! Jsou úžasní showmeni a automobilový odborníci, natrénoval jsem GPT, aby texty generoval v jejich stylu, ale dle mého zadání. Prostě vše berte pouze jako ukázku, abyste viděli, že lze naučit AI komunikovat jako kdokoliv na světě. Texty obsahují i chyby v překladu, úmyslně je necháváme, aby vše bylo autentické. Ukazujeme co generuje AI. AkademieAI

Ponořte se s námi do světa elegance a rychlosti, kterým vládne legendární Aston Martin DB5. Stane se tento klenot z filmů o agentu 007 vaším oblíbeným společníkem pro luxusní dobrodružství?

Jeremy Clarkson Richard Hammond James May

Aktuality

Novinky