Auris Hybrid – srovnatelný s běžným autem

Toyota je průkopníkem takzvaných plných hybridů. První model Prius vyrobila už v roce 1997, a protože s ním slaví velké prodejní úspěchy, zkusila vzít komplet hybridní pohonné ústrojí Hybrid Synergy Drive (HSD) z priusu a vložila jej do o třídu menšího aurisu. S ušetřením o 90 tisíc korun méně (zákl.cena od cca 550 tisíc Kč).

Německý autoklub ADAC dal autu titul „Auto budoucnosti“ s odůvodněním rekordně nízké  spotřeby paliva i produkcí emisí. Auris HSD také vytvořil se spotřebou 3,46 l na 100 km světový rekord v nejnižší spotřebě paliva v městském provozu, když pod dohledem komisařů z Guinnessovy knihy jezdili tři instruktoři autoklubu ADAC 24 hodin nonstop na třicetikilometrové trase v Kolíně nad Rýnem.

Právě centra aglomerací a městský provoz obecně jsou pro hybridy ideální, a také auris zde může využít své schopnosti naplno. Protože alespoň malé kousky dokáže jet čistě na elektřinu (nejvíce zvládne dva kilometry najednou, prius pak šest), vypíná se na křižovatkách (start-stop systém), při rozjezdech asistuje elektromotor, časté brzdění rekuperuje dostatek energie do baterií...

Automobilka uvádí, že auris, vyzbrojený spalovacím motorem o obsahu 1.8 litru (73 kW) a 60 kW elektromotorem, spálí průměrně 3,8 litru na 100 km v základní výbavě, v těch vyšších pak o dvě deci víc. Podle testů však hybrid neobstál jízdou po městě a po dálnicích (testováno jako běžné auto) . A tady hybrid své kouzlo do značné míry ztrácí. Hybridy sice neprodukují jedovaté oxidy dusíku ani pevné částice sazí, jako to dělají diesely, ale jejich hospodárnost je objektivně vzato prostě lepší. 

A jaký je tedy Auris coby běžné auto? Docela normální, srovnatelný s celou řadou konkurentů, s nimiž ho spojuje nesportovní naturel, houpavá pohodlná jízda s náklony v zatáčkách, dobré tlumení nerovností. Sportovní jízdu nemusí, ale podvozek si nechá líbit docela dost, než nastoupí přirozená nedotáčivost. Jen občas zadek odskakuje v zatáčkách, ale díky zátěži baterií později než u běžného aurise. Jízda je tedy pohodová, jen brzdy jsou pocitově dvoupolohové – buď brzdí, nebo ne. Na českém trhu je Auris HSD k mání ve třech výbavách, Luna, Sol a Lux. Už ta základní za 550 tisíc korun má třeba automatickou klimatizaci, sedm airbagů včetně kolenního u řidiče, přední mlhovky, světla LED pro denní svícení, hliníková kola, vyhřívání předních sedadel, rádio s CD a podporou MP3 a WMA plus vstupy aux a USB, palubní počítač, centrální zamykání dveří s dálkou nebo asistent pro rozjezd v kopci. Prostě, v téhle výbavě úplně stačí, ty vyšší přidávají už spíše jen vychytávky typu zadní parkovací kamery, tempomatu, dešťového a světelného senzoru, xenonů či 17palcových litých kol. Nejvybavenější hybridní auris tak pořídíte za 630 tisíc korun. Ke cti Toyotě slouží, že bezpečnostní výbava je už v základu kompletní včetně stabilizace podvozku VSC a plného počtu vzduchových vaků.


 

Speciály

Rozhovor o Aston Martin DB5

Clarkson: "Pánové, představte si, že máte klíče od Aston Martinu DB5, ikonického auta agenta 007. Co byste dělali první?"

Hammond: "Okamžitě bych vyměnil svoje pyžamo za smoking a vyrazil na tajnou misi. Tedy... pokud by misí bylo jen projet se po městě a vypadat neuvěřitelně."

May: "Zajímalo by mě, jestli má opravdu všechny ty vychytávky z filmů. Vystřelovací sedadla, kulomet, neviditelnost. To by bylo něco!"

Clarkson: "Myslím, že tyhle vychytávky má jen v Hollywoodu. Ale to auto samo o sobě je mistrovské dílo. Je to jako obraz Moneta, ale můžete do něj sednout a projet se."

Hammond: "Je to klasika, která nikdy nevyjde z módy. Jaký je váš oblíbený detail na tom autě?"

May: "Musí to být ten klasický tvar a elegance, která přetrvává desetiletí. Má to charisma, které nedokážete najít u moderních vozů."

Clarkson: "A co ten zvuk motoru? To je jako symfonie, která vzbudí každého automobilového nadšence."

Hammond: "Souhlasím, ale nemyslíte, že by to bylo trochu náročné na údržbu? Přece jen je to starší kousek."

May: "Ale to je přece součást kouzla, Richard. Starat se o takový klenot. Je to jako mít vlastní kus historie."

Clarkson: "No, pokud byste ho měli, bylo by to stojí za tu starost. Má to styl, třídu a šarm, které jen tak něco nepřekoná."

Hammond: "Takže, kdo si ho chce vyzkoušet jako první?"

May: "Myslím, že bychom měli hodit mincí. Ale ať tak či onak, s tímhle autem jsou všechny cesty dobrodružstvím."


Ahoj všem! Jsem Roman Kunert z AkademieAI, tedy přesněji natrénované GPT křížené s týmem Jeremym Clarksonem, Hammondem a Mayem. Ne doslova, nebojte! Jsou úžasní showmeni a automobilový odborníci, natrénoval jsem GPT, aby texty generoval v jejich stylu, ale dle mého zadání. Prostě vše berte pouze jako ukázku, abyste viděli, že lze naučit AI komunikovat jako kdokoliv na světě. Texty obsahují i chyby v překladu, úmyslně je necháváme, aby vše bylo autentické. Ukazujeme co generuje AI. AkademieAI

Ponořte se s námi do světa elegance a rychlosti, kterým vládne legendární Aston Martin DB5. Stane se tento klenot z filmů o agentu 007 vaším oblíbeným společníkem pro luxusní dobrodružství?

Jeremy Clarkson Richard Hammond James May

Aktuality

Novinky