Toyota by měla světu co nevidět představit autobus s palivovými články

29. 08 2018 | Říká se, že elektromobily jsou nedílnou součástí naší budoucnosti a vesměs totéž by mělo platit i o prostředcích městské hromadné dopravy, jež si v následujících letech projdou velkou revolucí. Jak by to mělo vypadat, to nám nastínila Toyota, která vyrábí nový autobus s názvem Sora.  

A protože všichni víme, jak autobus vypadá, není potřeba si představovat nějaké bližší detaily. Více než to, co nás překvapí zvenčí, by nás mělo zaujmout, co se schovává uvnitř. V našem případě je řeč o vodíku vytvářející elektřinu v palivových článcích. 

Abychom byli v obraze, jedná se o první velký krok, který by měl nahradit to, na co jsme zvyklí u současných elektromobilů. Těžké a mnohdy i velice neefektivní akumulátory jsou nahrazený palivovými články, jež využívají chemické reakce vodíku k výrobě elektřiny. A ta následně bude zásobovat celé vozidlo. 

Tím vozidlem v současné době myslíme autobus s krycím názvem Toyota Sora. Je to klasický dvounápravový model o celkové délce 10,5 metru, šířce 2,5 metru a výšce 3,35 metru. Uvnitř pak bude dostatek místa, aby se tam vešlo až 78 osob, přičemž 22 z nich si bude moct sednout a zbytek zůstane „pouze“ vstoje. 

Samotné srdce revolučního prostředku tvoří dva elektromotory, z nichž každý má výkon 113 kW a 330 Nm točivého momentu. Elektromotorům pak dodává energii dvojice palivových článků o celkové kapacitě 235 kWh. 

Vodík pro palivové články by měl být uložen v deseti nádržích o objemu 600 litrů při pracovním tlaku 700 barů. Jak nám automobilka uvádí, autobus by měl být schopný na jednu plnou nádrž ujet až 200 km a samotné dotankování by nemělo zabrat více než 10 minut. 

Toyota myslí také na nepředvídatelné situace, a proto Soru obdařila záložním zdrojem energie. Tu představuje speciální akumulátorový NiMH set, do něhož bude autobus dodávat energii a pak ji v případě potřeby bude moct opět využít. 

Technici neopomněli ani nové bezpečnostní systémy, s nimiž se setkáváme u moderních vozů. Ze zajímavosti můžeme uvést třeba systém osmi kamer, které detekují prostor okolo vozidla, a řidič je pak upozorněn na to místo, kde se případné objekty nebo osoby nachází. 

Autor: Josef Jarkovský

Diskuse

Speciály

Aktuality

Novinky

Představení