Nový supersport zvládne stovku pod čtyry sekundy. A pozor, je ze Slovenska!






Sportovní nadšenec Marian Lušpai před deseti lety představul světu vizi, ve které jízda auta neni ovlivněna elektronikou. Vznikl tak Brutal S1, jehož poměr výkonu s lehkostí slibuje perfektní svezení a už brzy zamíří i do prodeje.
Společnost Brutal je již třetí v pořadí, kdo obohatil slovenskou scénu dalším novým závodním supersportem. Po K-1 Attack Roadsteru, z něhož posléze vznikla Praga R1, či AeuroMobilu (létající automobil poháněný hybridním ústrojím) přichází Brutal S1.
Ačkoliv práce na voze stále pokračují, vše se dostává do finální fáze, díky níž si budeme moct auto ještě tohoto roku vyzkoušet. Auto se může pyšnit značnou lehkostí s velkým citem pro řízení. Otevírání racčích dveří je doplněno panely z laminátu či karbonu a především díky jemné vrstvě bílého laku vůz působí svěžím dojmem. A to i napříč tomu, že společnost kromě závodního modelu na okruhové dráhy předvede i silniční variantu, kde se platforma P1 může pyšnit jen základní elektronikou.
Firma uvedla svou představu, v níž by neměl být problém nasadit motor o výkonu až 600 koní, prozatím se však v základním provedení S1 musíme spokojit s hodnotou o polovinu nižší. S ohledem na váhu vozidla, která nebude vyšší než 880 kilogramů, se prostřednictvím pětistupňové nebo šestistupňové převodovky, jíž bude dodávat sílu dvoulitrovým přeplňovaný boxer, jaký jsme mohli vidět u japonského Subaru, S1 dokáže zrychlit z nuly na sto kilometrů v hodině během necelých čtyř sekund (3,9 při posledním měření).
Podobného dojemu jako zvenčí nabudeme i v interiéru, kde na nás čeká závodní klec s jednoduchými závodními prvky a základní závodní elektronikou. Další komfortní prvky, mezi ně určitě zařadíme elektrické ovládání oken, rádio či posilovače řízení zde nenajdeme, zato se alespoň může pochlubit brzdami z komponentů, které jsme mohli vidět u závodních vozů expertních řidičů.
Budoucnost kromě zmíněných dvou modelů přinese ještě další čtyři, všechny však budou odvozeny dle potřeb a požadavků zákazníků. Dá se tedy očekávat, že i napříč prohlášení Mariana Lušpaie se nějaká elektronika ve voze ještě objeví a o tak žádaný komfort nepřijdeme. Než se ale tak stane, budeme si muset nějaký čas počkat.
Hlavní otazník visí nad cenovkou tohoto vozu. Sériová výroba zatím nepřipadá do úvahy, protože další roky přinesou i jiná vylepšení a volba komponentů značně pohne s finální částkou. Podle několika zdrojů by auto nemuselo být tak drahé, jako jsou ostatní věhlasné stroje, nicméně musíme mít na paměti, že se jedná o ruční výrobu, a ta vždy něco stojí.