Bentley Bentayga V8 - sportovní pojetí měřítka luxusu
Britský výrobce luxusních aut přišel s novou možností, jak si člověk může užít obvyklé věci až neobvykle dobře. Bentley bylo vždy znamením naprostého komfortu a luxusu, nyní však nově i naprosto ojedinělých jízdních zážitků. Bentayaga V8 byl oficiálně uveden na světlo světa a stal se prozatím nejsportovnějším modelem této značky.
Sportovní užitkové vozy Bentley Bentayga jsou k vidění již nějaký ten pátek mezi námi, a to se týká dokonce i českého trhu. Ač to tedy konkrétně u nás není velmi obvyklé, stejně se najdou tací, kteří si rádi dopřejí naprostý luxus, jenž jim vozy této značky nabízí.
Pokud jste měli někdy možnost nebo chuť zajímat se konkrétně o Bentayagu trochu víc, pak víte, že k nám dorazila hned v několika motorizacích. Tou známější a patrně i mezi zákazníky více oblíbenou je dvěma turbodmychadly poháněný šestilitrový zážehový dvanáctiválec o výkonu 447 kW, který nám při své velmi těžké váze (2,5 tuny) dokázal zrychlit z klidu na sto za 4 sekundy. Druhý pohon, o nějž se nám staral dieselový osmiválec z Audi Q7, přišel podstatně později, avšak i takový se neodmyslitelně zapsal do historie značky. Bylo to totiž vůbec poprvé, co se automobilka odpoutala k dieselovému motoru.
Nyní jsme se však posunuli zase o malý kousek dál. Jak už nám název napovídá, nové provedení Bentayagy pod kapotou ukrývá čtyřlitrový zážehový osmiválec, jenž je dopovaný dvěma turbodmychadly twin-scroll. Sečteno a potrženo, máme tu vůz, jehož nejvyšší výkon dosahuje rovných 550 koní (dostupný již od 6000 otáček za minutu) a 770 Nm maximálního točivého momentu (od 1960 až 4500 otáček).
Standardem zůstává pohon všech čtyř kol, kde je točivý moment rozdělen v poměru 40:60 % mezi přední a zadní nápravu. O převod veškeré hnací síly na silnici se nám stará osmistupňová samočinná převodovka ZF, také díky níž můžeme auto rozjet až do maximální povolené rychlosti 290 km/h. Zrychlení z nuly na sto je při celkové hmotnosti 2395 kg možné za 4,5 sekundy, což je v porovnání s dvanáctiválcem opravdu nepatrně pomalejší, ovšem zase dosahuje vyšší maximální rychlosti.
Ve svém hodnocení nesmíme opomenout ani nezaměnitelný zvuk motoru, díky čemuž je podle řady příznivců vůz mnohem více emociálně přitažlivější. Spolu s osmiválcem jsme se dočkali vůbec poprvé taky karbon-keramických brzd, ovšem má to tu nevýhodu, že jsou součástí pouze příplatkové výbavy.
Uvnitř nás upoutá především jedinečný designový styl, u nějž byl kladen důraz hlavně na detaily. Autentické materiály doplňuje precizní řemeslná práce a naprostá originalita v jednom. Zákazníci si budou smět v rámci moderní inovace na přání nechat interiér pokrýt prvky z uhlíkových kompozitů s lesklou úpravou (nahrazující lesklé dřevěné doplňky) a luxusní červenou kůží Cricket Ball. Součástí další příplatkového balíčku jsou i příčné stabilizátory, které zase o něco posunou hranice běžného cestování o kousek dál. Příznivci poslechu kvalitní hudby si užijí prvotřídní audiosystém a nás ostatní upoutají další prvky nejmodernějších systémů obsahujících jak spoustu zábavných funkcí, tak bezpečnostních asistentů.