Jak by asi vypadal nejmodernější vůz světa? Audi A8 přišlo s odpovědí
V pořadí již čtvrtá generace Audi A8 se na žebříčku posunula zase o něco výš, když svou výbavou překonává jak své předchůdce, tak i své konkurenty. Nový vrchol automobilové produkce bude k dispozici za 2,5 milionu.
Auto pro všechny řidiče dobrého vkusu. Tak nějak by ho popsali při samotné výrobě, neboť to byl i hlavní směr, kterým se vůz měl oddávat. Barcelona měla tu čest vidět jej jako první, kde byla spolu s modelem A8 představena i sesterská loď v podobě limuzíny též verze, jež se může pyšnit opravdu špičkovými technologiemi.
Ihned jakmile řidič otevře dveře a usedne do vozu, čeká na něj uživatelská plochat s informačním a zábavným systémem. Pouhým dotykem prstu si nastavíme veškeré nám vyhovující funkce včetně zadávání textu, nastavení klimatizace a dalších komfortních funkcí.
Auto se nese na moderní vlně i díky nové funkci hlasového ovládání, které rozpozná hovorovou řeč, služby „car-to-x“ s informacemi o dopravních značkách a možného aktuálního nebezpečí na silnici nebo vysoce inteligentního navigačního systému, jež se sám dokáže aktualizovat na základě vašich doposud projížděných cest. Řidič si sám vybere, kterou trasu zvolí na základě systémem předem podaných návrhů. K zobrazení bude i 3D mapa zobrazující živé modely evropských měst.
Další velice oblíbenou novinkou na trhu je možnost autonomní jízdy, při které se vozidlo drží předem naplánované trasy a jede úplně samo. U Audi A8 tomu není jinak, ovšem prozatím lze tuto funkci aktivovat jen v omezených případech. Celý systém se aktivuje prostřednictvím tlačítka AI (umělé inteligence), díky níž se řidič může věnovat svým vlastním zálibám a třeba, je-li to v daném státě dovoleno, i sledovat televizi. Auto během této služby udržuje stálý směr, určuje rozjezd, zrychlení, řízení a brždění. Dá se tedy říct, že vše důležité, co by řidič při delší dopravní zácpě musel dělat sám. Rychlost jízdy je pro tento systém omezena na 60 km/h a využít jej lze buďto na dálnici, nebo na silnicích se stavebně oddělenými protisměrnými jízdními pruhy.
Neméně zajímavý je i podvozek vozidla, jež je obohacen akčními členy u každého kola, což nám zaručuje regulaci jejich pohybu nahoru či dolů. Aktivní podvozek posune hranice prožitků z jízdy zase na další úroveň, díky čemuž si můžeme sami měnit od klasického měkkého odpružení až k definici sportovních vozů. Systém si bere energii z hlavní elektrické sítě o napětí 48 voltů. Audi ji tak poprvé začalo používat u všech modelů čtvrté generace A8.
Další z celé řady inovací týkajících se podvozku přišel režim pohonu všech čtyř kol (systém quattro). Samosvorný mezinápravový diferenciál rozděluje točivý moment mezi přední a zadní nápravou. Zadní kola se natáčí v závislosti na rychlosti ve směru nebo proti směru jízdy předních kol.
Audi A8 postupně přijde v několika provedeních a pod kapotou nabídne jak šesti, tak osmi i dvanáctiválce. Základem bude vznětová jednotka 3.0 TDI o výkonu 210 kW (286 koní) a následovat bude zážehový motor 3.0 TFSI o výkonu 250 kW (340 koní). Později přijdou na řadu dva čtyřlitrové osmiválce (mluví se o výkonech 320 a 340 kW) a ve vrcholném provedení se představí W12 se zdvihovým objemem 6,0 litru (430 kW).