Audi s pohonem zadních kol? Teď už ano, Audi R8 V10 RWS je toho důkazem
Puristický charakter nového modelu R8 byl oficiálně odhalen a jsou to zejména příznivci této značky, kteří se už teď nemohou dočkat nových ojedinělých zážitků z jízdy. Ty však nejsou jedinou novinkou. Ta hlavní se schovává pod kapotou a nám už nezbývá nic jiného, než podotknout, že opět bude na co se těšit.
Audi si pro letošní autosalon ve Frankfurtu nad Mohanem připravilo veliké překvapení, o němž se poslední týdny celkem dost spekulovalo. Ze série LMS k nám bavorská automobilka z Ingolstadtu přiváží upravený model R8, u něhož bude vůbec poprvé v historii značky motor posílat veškerou svou sílu pouze na zadní nápravu. K zákazníkům zamíří buď jako Coupé (zadokolka), nebo jako Spyder (4x4), avšak celá série bude limitována počtem 999 kusů.
Když už jsme zmínili pohon, přiblížíme si veškeré důležité parametry. Přesně uprostřed před zadní poháněnou nápravou na nás čeká atmosférický vidlicový desetiválec o objemu 5.2 litru, který produkuje maximální výkon 397 kW (540 k). Při 6500 otáčkách za minutu nabízí maximální točivý moment 540 Nm. Na silnici to převedeme skrze sedmistupňovou dvouspojkovou převodovku, s jejíž pomocí také zvládne Coupé zrychlení z nuly na sto za 3,7 sekundy a Spyder (jež je dostupný i v provedení bez střechy) za 3,8 sekundy. Maximální rychlost nám vyvrcholí při 320 km/h u prvního jmenované a při 318 km/h u Spyderu. Automobilka nám odhalila i údaj o spotřebě. Ta by v závislosti na typu měla činit 12,4 litru na 100 kilometrů uzavřenou verzi a 12,6 litru na 100 kilometrů pro verzi bez střechy.
Lepší potěšení z jízdy nám umožní nová nabídka jízdních režimů, která ve spolupráci se zmíněným pohonem, například u režimu Sport, dopomůže řidiči používat tzv. řízený smyk. Toto celé se samozřejmě neobejde bez podpůrných a bezpečnostních systémů, mezi něž můžeme zařadit i elektronický stabilizační systém ESC, s jehož pomocí byste měli zvládnout blížící se hrozící situace, například konkrétně při ztrátě adheze, tedy v nebezpečí smyku. Zkušení řidiči si mohou všechnu tuto záchrannou elektroniku vypnout a jet, jak se říká, na vlastní pěst. Jízdní dynamika je podpořena i dobrým rozložením hmotnosti vozidla, a to v poměru 40,4:59,6 u Spydera a 40,6:59,4 u Coupé. Celková hmotnost činí 1590 kilogramů (bez řidiče), což je o 50 kg lehčí než u pohonu 4x4.
Zabrousíme-li do interiéru, nemůžeme asi čekat nic jiného než sportovní vybavení, jemuž vévodí sportovní sedadla čalouněná kůží a Alcantarou. Komu by to nevyhovovalo, může zvolit druhou variantu, která je dostupná pouze na přání, a tou jsou skořepinová sedadla. Více nám toho automobilka nenabídla, až na malou pozoruhodnost, že každá palubní deska bude ozdobena štítkem označující popisek „1 of 999“, což jenom nasvědčuje výjimečnosti této limitované edice.
Audi R8 V10 RWS si budete moct v České republice objednat klasickyu prodejců Audi Sport. Standardem této speciální edice jsou 19palcová kola z lehké slitiny obutá do pneumatik 245/35 vpředu a 295/35 vzadu. Cena na českém trhu zatím nebyla zveřejněna, avšak cenové rozpětí pro Coupé v Německu začíná na 140 000 eur (3 640 000 korun), Spyder vyjde o něco dráž.