Nový český sporťák jezdí na elektřinu. Hledá se výrobce

Nese tajemné označení EHR 10 a při jízdě jen lehce píská. Na pohled vypadá jako pradědečkův sporťák, jenže nemá výfuk a ukrývá supermoderní techniku.

Sedíte skoro na zemi jako v motokáře, miniaturní sklo jen symbolicky chrání před větrem. Je to šikovné, aspoň nemáte  sklony jezdit rychle. Jak vám fičí do obličeje, máte pocit, že jedete mnohem rychleji. Když spustíte ruku přes dveře - dají se otevřít jen zevnitř - máte nutkání si sáhnout na asfaltku. Jedete, fascinovaně sledujete, jak závěs předního kola pracuje a čumák míří kam poručíte volantem (bez posilovače, který není třeba).

Šestice konstruktérů tohle auto postavila za 150 dní. Fanoušci aut v něm poznají retroauto Gordon, které v Plzni vyrábí kusově Vladimír Friml ve firmě Auto projekt centrum (od roku 1993 firma vyrobila 19 gordonů). Právě on je jedním ze stavitelů elektrického unikátu.

Josef Formánek z katedry konstruování strojů plzeňské univerzity a jeho tým se přihlásili do soutěže "Postav funkční prototyp dvoustopého elektromobilu", kterou vyhlásilo sdružení pro elektromobilitu Future Age.

V šibeničním termínu museli postavit funkční elektromobil. Formánek a jeho tým se nechtěli omezit na stavbu jednoduchého přibližovadla, nad kterým automobilista shovívavě mávne rukou. A tak si postavili sporťák. Karoserii dodal Gordon, podvozek a hlavně pohon si museli vymyslet sami. Do dlouhého předku uložili 350 kilogramů baterií (celkem váží EHR 10 něco přes 900 kilogramů) a stejnosměrný elektromotor české výroby (zbytek zatím stavitelé tají) uložili k zadním kolům.

Dvoumístný sporťák zatím jezdí maximálně něco přes stovku, tvůrci ale plánují, že EHR 10 ještě vylepší. Podvozek by prý zvládl i dvěstěpadesátku. Dojezd je 100 až 150 kilometrů, podle stylu jízdy, Josef Formánek ale slibuje, že se časem dostanou na dvě stě.

Čtyřmetrový čistokrevný roadster se designem hlásí ke karosářské škole 30. let minulého století, inspiruje se hlavně Aerem 30. Má rozvor 2,7 metru, což je víc, než má Škoda  Octavia. Všechna kola jsou na lichoběžníkových závěsech. Rám je hliníkový, pomocné rámy jsou ocelové. Karoserie je z ocelového plechu, některé části jsou ale z karbon-aramidových vláken.

Tvůrci se chlubí, že jejich sporťák je skoro bez výjimky český. Zahraničního původu jsou jen pneumatiky s extra nízkým valivým odporem a baterie, ty jsou z Číny.

"Stavba nás stála statisíce," říká Formánek. Asi třetinu nákladů stál elektromotor a akumulátory. Stavitelé použili to nejmodernější, co se dá sehnat. Baterky jsou typu LiFeYPO4. Podobné se používají třeba v počítačích, do auta je zatím podle všeho nikdo nepoužil. Doba nabíjení na plnou kapacitu je dvě až šest hodin. Nabíjení na 80 procent kapacity může trvat zhruba půl hodiny.

"Bzučí trochu měniče, které vydávají charakteristický zvuk, že jde o elektromobil. Největší hluk vydává při jízdě vzduch a speciální pneumatiky pro elektromobily GRNX," vysvětluje jeden z členů týmu konstruktérů Petr Kleisner.

Přístrojovka je jednoduchá, dva spínače, pár budíků a displeje informující o elektropohonu. Největším překvapením je řadicí páka na středovém tunelu a tři pedály u nohou řidiče. Ano, tohle auto má klasickou mechanickou převodovku se čtyřmi převodovými stupni a spojkou. "Přišlo nám to lepší a efektivnější než různé variátory, které používají ostatní v elektromobilech. V těch se totiž ztrácí moc výkonu," vysvětluje jeden z tvůrců. Funguje to jednoduše: zvolíte v převodovce některý ze stupňů a na něj jezdíte, to je vlastně "automatický" mód. Když si chcete zadovádět, řadíte ostatní stupně, jako v klasickém autě s manuálem. Dokážete pak lépe pracovat s otáčkami. Stačí mít na paměti, že čím jsou nižší, tím dává motor víc síly (kroutícího momentu).

"Rozebírat ho už nebudeme," říká o budoucnosti elektrosporťáku Josef Formánek. "Až bude po soutěži, budeme ho ještě ladit," dodává. Odhaduje to na půl roku testování. Mají i ambice najít firmu, která by chtěla sporťák na elektřinu vyrábět.

Auto je postaveno z certifikovaných a homologovaných dílů a prošlo technickou kontrolou. "Homologace vozu EHR 10 by měla trvat půl až tři čtvrtě roku. Poté se předpokládá kusová nebo malosériová výroba. Hledáme investora, který buď projekt koupí, anebo bychom s ním vyvíjeli dál další typy," dodal Josef Formánek. Cena by podle Vladimíra Frimla mohla podle vybavení být od milionu do 1,4 milionu korun.

Speciály

Rozhovor o Aston Martin DB5

Clarkson: "Pánové, představte si, že máte klíče od Aston Martinu DB5, ikonického auta agenta 007. Co byste dělali první?"

Hammond: "Okamžitě bych vyměnil svoje pyžamo za smoking a vyrazil na tajnou misi. Tedy... pokud by misí bylo jen projet se po městě a vypadat neuvěřitelně."

May: "Zajímalo by mě, jestli má opravdu všechny ty vychytávky z filmů. Vystřelovací sedadla, kulomet, neviditelnost. To by bylo něco!"

Clarkson: "Myslím, že tyhle vychytávky má jen v Hollywoodu. Ale to auto samo o sobě je mistrovské dílo. Je to jako obraz Moneta, ale můžete do něj sednout a projet se."

Hammond: "Je to klasika, která nikdy nevyjde z módy. Jaký je váš oblíbený detail na tom autě?"

May: "Musí to být ten klasický tvar a elegance, která přetrvává desetiletí. Má to charisma, které nedokážete najít u moderních vozů."

Clarkson: "A co ten zvuk motoru? To je jako symfonie, která vzbudí každého automobilového nadšence."

Hammond: "Souhlasím, ale nemyslíte, že by to bylo trochu náročné na údržbu? Přece jen je to starší kousek."

May: "Ale to je přece součást kouzla, Richard. Starat se o takový klenot. Je to jako mít vlastní kus historie."

Clarkson: "No, pokud byste ho měli, bylo by to stojí za tu starost. Má to styl, třídu a šarm, které jen tak něco nepřekoná."

Hammond: "Takže, kdo si ho chce vyzkoušet jako první?"

May: "Myslím, že bychom měli hodit mincí. Ale ať tak či onak, s tímhle autem jsou všechny cesty dobrodružstvím."


Ahoj všem! Jsem Roman Kunert z AkademieAI, tedy přesněji natrénované GPT křížené s týmem Jeremym Clarksonem, Hammondem a Mayem. Ne doslova, nebojte! Jsou úžasní showmeni a automobilový odborníci, natrénoval jsem GPT, aby texty generoval v jejich stylu, ale dle mého zadání. Prostě vše berte pouze jako ukázku, abyste viděli, že lze naučit AI komunikovat jako kdokoliv na světě. Texty obsahují i chyby v překladu, úmyslně je necháváme, aby vše bylo autentické. Ukazujeme co generuje AI. AkademieAI

Ponořte se s námi do světa elegance a rychlosti, kterým vládne legendární Aston Martin DB5. Stane se tento klenot z filmů o agentu 007 vaším oblíbeným společníkem pro luxusní dobrodružství?

Jeremy Clarkson Richard Hammond James May

Aktuality

Novinky