Dvě nejrychlejší ferrari všech dob jsou v Česku

Jména majitelů těchto unikátů se veřejnost nedozví. Dvě ze čtyř objednaných už jsou v Česku. Obě mají unikátní lak a spoustu nadstandardních doplňků, každé stálo devět a půl milionu. Ferrari 599 Gran Turismo Omologata je nejrychlejší sériové ferrari všech dob.

Z nuly na stovku vystřelí tohle superferrari za 3,35 sekundy a rozjede se až na 335 kilometrů v hodině. Nové GTO je dokonce silnější než kultovní Enzo Ferrari. Vznikne v 599 kusech.

"Obě auta dorazila během jediného týdne, to je velmi nestandardní situace," líčí Jiří Rozkošný ze zastoupení legendární italské automobilky Scuderia Praha. Hned dvě GTO se sešla v Praze, protože v Maranellu finišovali s výrobou posledních kousků před závodní dovolenou.

GTO je ještě nabroušenější verzí dvanáctiválcového 599 GTB Fiorano (test ZDE). Z šestilitrového motoru v Maranellu vymámili dalších padesát koní a postavili nejsilnější ferrari, které může jezdit v běžném provozu.

Unikátní model vrátil na čas do ceníku trojpísmenní GTO, což značí "Gran Turismo Omologata". To říká, že to je vlastně závodní nádobíčko, schválené pro provoz na běžných komunikacích. Stejné označení nesly slavné modely historie, které ve své době tvořily vrchol nabídky Ferrari. Ferrari 250 GTO z let 1962-64 je podle znalců jedno z nejkrásnějších aut z Maranella všech dob, vzniklo jich pouze 39 kusů. Ferrari 288 GTO vzniklo v letech 1984 až 1986 277 kusů.

Do Česka zatím dorazil rudý a svítivě žlutý exemplář. Obě barvy si vybrali kupci přímo v Maranellu ve speciálním ateliéru, kde si auto čtyři měsíce před výrobou konfigurují. Na míru jim třeba tvarují speciální anatomické sedačky. Zákazníci si ale vybírali nové superferrari mnohem dřív a jen podle obrázků. Mnohdy auta objednávají ještě před jejich oficiálním představením.

Barvu vybrali čeští majitelé ze speciální nabídky odstínů. Oba mají  nadstandardně vyvedené interiéry celé čalouněné alcantarou a další originální detaily. Žluté GTO má kromě italské vlajky na zádi třeba malého černého vzpínajícího se koníka ze znaku Ferrari i na víčku nádrže. Majitel žlutého exempláře si také přál, aby se mu všichni, kdo na výrobě jeho kousku pracovali, podepsali. Jejich autogramy najdete na karbonovém krytu motoru.

Výkon zvýšený na 670 koní doprovodili konstruktéři také snížením hmotnosti na 1495 kilo (1605 s náplněmi). Ve dvanáctiválci objemu 5999 ccm je schováno 620 Nm.

Ferrari GTO vychází ze závodní laboratoře 599XX. Ta by ale na běžnou silnici nemohla, proto inženýři v Maranellu museli trochu ubrat ze svých nekompromisních nároků.

V rámci diety nahradily standardní materiály drahé a lehké kompozity a ztenčovala se dokonce i skla. Lehčí oproti obyčejnému fioranu je také superrychlá šestistupňová převodovka (přeřadí za 50 milisekund) a výfukový systém.

Přepracovávala se také aerodynamika, při dvoustovce tlačí auto k podložce 144 kilo. Přepracovaný předek auto o kousek zkrátil, přibyly spojlery a výřezy v karoserii, které mají za úkol přivádět více vzduchu a lépe tak chladit důležité komponenty.

Karbokeramické brzdy jsou lehčí, mají lepší aerodynamiku a lépe se chladí díky speciálním štítům, které je kryjí ze strany ráfku. Ze stovky zastaví auto na 32,5 metrech. A Michelin namíchal speciální směs na pneumatiky (vpředu 285/30 ZR20, vzadu 315/35 ZR20).

Úprav se dočkal podvozek, řízení a nastavení systému kontroly trakce. Manettino, kterým pilot přenastavuje auto na různé režimy, přišlo o polohu ICE, namísto ní je nově CT-off (vypnutá kontrola trakce).

Řidič má k ruce nové rozhraní Virtual Race Engineer (VRE), které stále monitoruje stav a výkony auta. Speciální palubní počítač umožňuje přenastavovat citlivost a charakteristiku palubních systémů. Nechybí měřič přetížení a dokonce speciální systém, který řidiči ukazuje, na kolik využívá potenciál celého auta.

Ten nejlepší  pilot zajede okruh ve Fioranu s novým GTO za 1 minutu a 24 sekund. Na legendárním testovacím okruhu nedaleko maranellské fabriky je tedy o sekundu rychlejší než Enzo Ferrari.

"V interiéru budete mít i plaketu, která potvrzuje, že vůz pochází z této limitované edice," říká Petr Kabát, vedoucí prodeje Ferrari.

Základní cena je 265 tisíc eur bez DPH, díky mnoha příplatkovým položkám se ale cena českých kousků dostala ke 320 tisícům eur bez daně. Přepočteno na české koruny je to přes 9,5 milionu. "Už jsou vyprodané," zklamává případné další zájemce Kabát.

 
.

Speciály

Aktuality

Novinky

Představení