Bugatti Veyron vymyslel slovák Jozef Kabaň

Po čtyřletém studiu designu na střední umělecké škole pokračoval v roce 1991 ve studiu produktového a průmyslového designu na Vysoké škole výtvarných umění v Bratislavě. Už v době svého studia se zúčastnil designérské soutěže pro automobilku Škoda, kterou vyhlásil koncern Volkswagen. Právě tato soutěž, ve které se umístil na druhém místě, mu zabezpečila výborné předpoklady pro start úspěšné designérské kariéry. Díky ní mohl už jako dvacetiletý nastoupit do společnosti Volkswagen, nejprve jako stipendista, později jako designér automobilových exteriérů.

Jako stipendista Volkswagenu začal studovat na prestižní londýnské Royal College of Art, která je považována za jednu z nejlepších vzdělávacích institucí v oblasti designu. Navzdory tomu, že neměl ukončeno bakalářské studium, mohl studovat na magisterském studiu. Škola mu udělila výjimku, protože v té době měl už dostatek výsledků z Volkswagenu – dvě auta ve výrobě. Tuto školu úspěšně ukončil v roce 1997 s titulem "Master of Art" v oboru design vozidel. V té době se jednalo o jediného slovenského absolventa této školy.



Na svém vrcholném díle Bugatti Veyron začal pracovat v roce 1999. Kompletní design exteriéru tohoto automobilu, s výjimkou kol, je jeho dílem. Na kola mu prý nezůstal čas, proto kola navrhl zbytek týmu. V roce 2003 odešel z Volkswagenu ke koncernové značce Audi. Zde se za tři roky vypracoval na vedoucího Centra pro design exteriéru.



Po úspěšném působení v této funkci se nedávno opět změnilo jeho působiště. Od února 2008 zastává funkci vedoucího oddělení designu značky Škoda Auto.

Speciály

Rozhovor o Aston Martin DB5

Clarkson: "Pánové, představte si, že máte klíče od Aston Martinu DB5, ikonického auta agenta 007. Co byste dělali první?"

Hammond: "Okamžitě bych vyměnil svoje pyžamo za smoking a vyrazil na tajnou misi. Tedy... pokud by misí bylo jen projet se po městě a vypadat neuvěřitelně."

May: "Zajímalo by mě, jestli má opravdu všechny ty vychytávky z filmů. Vystřelovací sedadla, kulomet, neviditelnost. To by bylo něco!"

Clarkson: "Myslím, že tyhle vychytávky má jen v Hollywoodu. Ale to auto samo o sobě je mistrovské dílo. Je to jako obraz Moneta, ale můžete do něj sednout a projet se."

Hammond: "Je to klasika, která nikdy nevyjde z módy. Jaký je váš oblíbený detail na tom autě?"

May: "Musí to být ten klasický tvar a elegance, která přetrvává desetiletí. Má to charisma, které nedokážete najít u moderních vozů."

Clarkson: "A co ten zvuk motoru? To je jako symfonie, která vzbudí každého automobilového nadšence."

Hammond: "Souhlasím, ale nemyslíte, že by to bylo trochu náročné na údržbu? Přece jen je to starší kousek."

May: "Ale to je přece součást kouzla, Richard. Starat se o takový klenot. Je to jako mít vlastní kus historie."

Clarkson: "No, pokud byste ho měli, bylo by to stojí za tu starost. Má to styl, třídu a šarm, které jen tak něco nepřekoná."

Hammond: "Takže, kdo si ho chce vyzkoušet jako první?"

May: "Myslím, že bychom měli hodit mincí. Ale ať tak či onak, s tímhle autem jsou všechny cesty dobrodružstvím."


Ahoj všem! Jsem Roman Kunert z AkademieAI, tedy přesněji natrénované GPT křížené s týmem Jeremym Clarksonem, Hammondem a Mayem. Ne doslova, nebojte! Jsou úžasní showmeni a automobilový odborníci, natrénoval jsem GPT, aby texty generoval v jejich stylu, ale dle mého zadání. Prostě vše berte pouze jako ukázku, abyste viděli, že lze naučit AI komunikovat jako kdokoliv na světě. Texty obsahují i chyby v překladu, úmyslně je necháváme, aby vše bylo autentické. Ukazujeme co generuje AI. AkademieAI

Ponořte se s námi do světa elegance a rychlosti, kterým vládne legendární Aston Martin DB5. Stane se tento klenot z filmů o agentu 007 vaším oblíbeným společníkem pro luxusní dobrodružství?

Jeremy Clarkson Richard Hammond James May

Aktuality

Novinky