Nový Mercedes-Benz třídy A byl oficiálně odhalen

Německá automobilová společnost se zase o něco rozrostla, když nám v Amsterdamu představila nový přírůstek do rodiny. Jedná se již v pořadí o čtvrtou generaci slavné A třídy, která sice vychází ze stejné platformy, zato nám ale o něco narostla do délky, zvýšila se torzní tuhost a vylepšeny pochopitelně byly také všední zážitky z jízdy. 

Stuttgartská automobilka pro svou novou generaci třídy A brala inspiraci z modelu Mercedes-Benz CLS, který odkazoval na jakýsi futuristický design značky. Toto je však pouze grafická podoba, základem vozidla je lehce upravená platfotba MFA, s níž jsme se setkali již u třetí generace. Není proto žádným překvapení, že pro dostatek komfortu auto narostlo lehce do délky, a to konkrétně o 120 milimetrů. Mírných úprav se dočkala i šířka (16mm) a výška (2mm). Zavazadlový prostor pojme o 29 litrů více než předchůdce (celkově 370 l). 

Dojem delší kapoty budí kabina řidiče, jež byla posunuta více směrem dozadu. O další z hlavních změn se postarala kompletně přepracovaná příď, která je obohacena o ostré světlomety a poměrně výraznou masku chladiče. Součástí příplatkové výbavy potom jsou světlomety Multibeam LED, s nimiž se řidič již nemusí starat o správnou intenzitu svícení, neboť to vůz udělá za vás. 

V standardní nabídce se můžeme těšit prozatím na tři druhy motorizací, z nichž rovnou dvě budou spalovat benzin a jedna naftu. Základem tedy je zážehový čtyřválec o objemu 1,4 litru, jenž nabídne výkon 120 kW/163 koní (při 5500 otáčkách za minutu) a 250 Nm maximálního točivého momentu. Zákazník si bude moct zvolit, zdali dá přednost šestistupňovému manuálu, nebo sedmistupňové dvouspojkové převodovce. U druhé zmíněné varianty auto zrychlí z nuly na sto za osm sekund a maximální rychlost nám vyvrcholí při 225 km/h. 

Druhý zážehový agregát tvoří dvoulitrový čtyřválec o výkonu 165 kW/224 koní a 350 Nm točivého momentu. Standardně pak je dodáván se sedmistupňovou dvouspojkovou převodovkou, což je jediná možná varianta k této verzi. Auto je v tomto provedení schopné zrychlit z nuly na sto již za 6,4 sekundy a maximální rychlost je omezena na 250 km/h.

Vznětový agregát zastupuje patnáctistovka OM 608, jež vyvíjel konkurenční Renault, s výkonem 85 kW/116 koní a 260 Nm točivého momentu. I u dieselu najdeme v základu dvouspojkovou převodovku, díky níž je auto možné zrychlit z klidu na sto za 10,5 vteřiny a dosáhne maximální povolené rychlosti 202 km/h. Zde si můžete vybrat mezi pohonem pouze přední nápravy nebo všech čtyř kol.

Hlavní překvapení Mercedes ukryl dovnitř, a to konkrétně hned vedle řidiče. Jedná se o nový infotainment MBUX, který je díky pokročilému systému sám schopen učit se nové věci. V nabídce multimediálních prvků se setkáme se třemi provedeními (Classic, Sport a Discreet), z nichž to nejlepší tvoří dva displeje o úhlopříčce 26 cm. Vedle toho si zákazník může připlatit za další nadstandardní služby, jako je masážní funkce sedaček, vyhřívání, chlazení či jednapadesátilitrová nádrž (základ tvoří 43 litrů). 

Ceny i datum uvedení do prodeje se patrně dozvíme až na březnovém představení vozu na autosalonu v Ženevě. Automobilka slibuje odhalení i čtvrté motorizace, nových bezpečnostních prvků a dalších funkcí.

Speciály

Rozhovor o Aston Martin DB5

Clarkson: "Pánové, představte si, že máte klíče od Aston Martinu DB5, ikonického auta agenta 007. Co byste dělali první?"

Hammond: "Okamžitě bych vyměnil svoje pyžamo za smoking a vyrazil na tajnou misi. Tedy... pokud by misí bylo jen projet se po městě a vypadat neuvěřitelně."

May: "Zajímalo by mě, jestli má opravdu všechny ty vychytávky z filmů. Vystřelovací sedadla, kulomet, neviditelnost. To by bylo něco!"

Clarkson: "Myslím, že tyhle vychytávky má jen v Hollywoodu. Ale to auto samo o sobě je mistrovské dílo. Je to jako obraz Moneta, ale můžete do něj sednout a projet se."

Hammond: "Je to klasika, která nikdy nevyjde z módy. Jaký je váš oblíbený detail na tom autě?"

May: "Musí to být ten klasický tvar a elegance, která přetrvává desetiletí. Má to charisma, které nedokážete najít u moderních vozů."

Clarkson: "A co ten zvuk motoru? To je jako symfonie, která vzbudí každého automobilového nadšence."

Hammond: "Souhlasím, ale nemyslíte, že by to bylo trochu náročné na údržbu? Přece jen je to starší kousek."

May: "Ale to je přece součást kouzla, Richard. Starat se o takový klenot. Je to jako mít vlastní kus historie."

Clarkson: "No, pokud byste ho měli, bylo by to stojí za tu starost. Má to styl, třídu a šarm, které jen tak něco nepřekoná."

Hammond: "Takže, kdo si ho chce vyzkoušet jako první?"

May: "Myslím, že bychom měli hodit mincí. Ale ať tak či onak, s tímhle autem jsou všechny cesty dobrodružstvím."


Ahoj všem! Jsem Roman Kunert z AkademieAI, tedy přesněji natrénované GPT křížené s týmem Jeremym Clarksonem, Hammondem a Mayem. Ne doslova, nebojte! Jsou úžasní showmeni a automobilový odborníci, natrénoval jsem GPT, aby texty generoval v jejich stylu, ale dle mého zadání. Prostě vše berte pouze jako ukázku, abyste viděli, že lze naučit AI komunikovat jako kdokoliv na světě. Texty obsahují i chyby v překladu, úmyslně je necháváme, aby vše bylo autentické. Ukazujeme co generuje AI. AkademieAI

Ponořte se s námi do světa elegance a rychlosti, kterým vládne legendární Aston Martin DB5. Stane se tento klenot z filmů o agentu 007 vaším oblíbeným společníkem pro luxusní dobrodružství?

Jeremy Clarkson Richard Hammond James May

Aktuality

Novinky