Ford Edge se dočkal omlazení, v Evropě ho ale neuvidíme

Ford Edge známe i z českého trhu, ovšem pro Detroitský autosalon přichází s novou verzí, jež dostala příponu ST. Vrcholné provedení se představí s benzinovým šestiválcem o výkonu 340 koní.   

Ford Edge ST je určen prozatím jenom severoamerickým zákazníkům, kterým nabízí to nejlepší, co sportovně užitkový vůz může nabídnout. Kromě omlazení v podobě moderního designu, jimž vévodí současné designové styly, se vyznačuje také lepšími jízdními vlastnostmi či pokročilými asistenčními systémy. Zajímavostí je, že se jedná vůbec o první SUV zrozené pod společností Ford Performance. 

Jak už jsme napověděli, pod kapotou se nachází nejvýkonnější vidlicový šestiválec EcoBoost o objemu 2,7 litru o výkonu 250 kW (340 koní) a 515 Nm maximálního točivého momentu. Nová osmistupňová samočinná převodovka bude pak pohánět všechna čtyři kola najednou, což je jediná varianta pohonu pro tento model.

Další parametry, jako je max. rychlost vozidla či jeho zrychlení, nám prozatím zveřejněny nebyly, avšak tento odhad si můžeme alespoň trochu přiblíž. Na základě údajů a techniky, jakou disponuje konkurenční BMW X3 M40i (zážehový šestiválec o výkonu 265 kW), můžeme říct, že maximální rychlost nám vyvrcholí kolem 220--250 km/h, zatímco zrychlení z klidu na sto bude možné přibližně za 5-6 sekund. 

Oproti běžnému modelu jsme se dočkali změn, které nejdou přímo ruku v ruce se současnými americkými tradicemi. Jednou takovou bylo vynechání celoročních plnoprofilových pneumatik, jež nahradily více sportovní, a druhou byla úprava podvozku. Na první pohled působí auto dynamičtěji, sportovněji a také moderně. Lehce ostřejší křivky doplňuje výrazný zadní difuzor, 21palcová litá kola, nepřehlédnutelná maska chladiče a také přední nárazník.  

Specifickou vlastností, díky níž si novinku ST nespleteme s klasickým modelem Edge, je jeho nezaměnitelný zvuk, který doprovází rovnou dvě zdvojené koncovky výfuku. Další vymoženosti nás čekají ale už uvnitř. Podle prohlášení tiskového mluvčího americké společnosti tu najdeme mnoho komfortních prvků, jež budou obohaceny o moderní asistenční a bezpečnostní systémy. Jedním takovým je asistent vyhýbacího manévru, druhým je adaptivní tempomat a třetí je funkce adaptivního vedení auta v jednom jízdním pruhu. Zvláštní obdiv patří audiosoustavě Harman, která je navržena přesně pro nejnovější modely automobilů a právě zde ji bude doprovázet ještě 12 podpůrných reproduktorů. 

Zdali se Ford Edge ST jednou podívá do Evropy, na to si musíme počkat. Není vyloučeno, že si to automobilka rozmyslí a modelovou výrobu zahájí i zde. Pokud se tak ovšem stane, nebude to dřív než na přelomu příštího roku, a to je poměrně dost času, aby nám i ostatní společnosti představily své nejnovější kousky. 

Speciály

Rozhovor o Aston Martin DB5

Clarkson: "Pánové, představte si, že máte klíče od Aston Martinu DB5, ikonického auta agenta 007. Co byste dělali první?"

Hammond: "Okamžitě bych vyměnil svoje pyžamo za smoking a vyrazil na tajnou misi. Tedy... pokud by misí bylo jen projet se po městě a vypadat neuvěřitelně."

May: "Zajímalo by mě, jestli má opravdu všechny ty vychytávky z filmů. Vystřelovací sedadla, kulomet, neviditelnost. To by bylo něco!"

Clarkson: "Myslím, že tyhle vychytávky má jen v Hollywoodu. Ale to auto samo o sobě je mistrovské dílo. Je to jako obraz Moneta, ale můžete do něj sednout a projet se."

Hammond: "Je to klasika, která nikdy nevyjde z módy. Jaký je váš oblíbený detail na tom autě?"

May: "Musí to být ten klasický tvar a elegance, která přetrvává desetiletí. Má to charisma, které nedokážete najít u moderních vozů."

Clarkson: "A co ten zvuk motoru? To je jako symfonie, která vzbudí každého automobilového nadšence."

Hammond: "Souhlasím, ale nemyslíte, že by to bylo trochu náročné na údržbu? Přece jen je to starší kousek."

May: "Ale to je přece součást kouzla, Richard. Starat se o takový klenot. Je to jako mít vlastní kus historie."

Clarkson: "No, pokud byste ho měli, bylo by to stojí za tu starost. Má to styl, třídu a šarm, které jen tak něco nepřekoná."

Hammond: "Takže, kdo si ho chce vyzkoušet jako první?"

May: "Myslím, že bychom měli hodit mincí. Ale ať tak či onak, s tímhle autem jsou všechny cesty dobrodružstvím."


Ahoj všem! Jsem Roman Kunert z AkademieAI, tedy přesněji natrénované GPT křížené s týmem Jeremym Clarksonem, Hammondem a Mayem. Ne doslova, nebojte! Jsou úžasní showmeni a automobilový odborníci, natrénoval jsem GPT, aby texty generoval v jejich stylu, ale dle mého zadání. Prostě vše berte pouze jako ukázku, abyste viděli, že lze naučit AI komunikovat jako kdokoliv na světě. Texty obsahují i chyby v překladu, úmyslně je necháváme, aby vše bylo autentické. Ukazujeme co generuje AI. AkademieAI

Ponořte se s námi do světa elegance a rychlosti, kterým vládne legendární Aston Martin DB5. Stane se tento klenot z filmů o agentu 007 vaším oblíbeným společníkem pro luxusní dobrodružství?

Jeremy Clarkson Richard Hammond James May

Aktuality

Novinky