Elektrický Jaguar I-Pace by se měl začít prodávat ještě do konce roku

Úspěšná britská automobilová společnost zabývající se výrobou jak luxusních, tak i sportovních automobilů vstupuje příští rok do nového ročníku závodu elektromobilů o pohár I-Pace eTrophy, načež se snaží zareagovat unikátní zkušební platformou v podobě toužebně očekávaného vozu Jaguar I-Pace. 

Ještě předtím, než se seznámíte s týmem Jaguar Racing a uvítáte ho třeba i před svými televizními obrazovkami, byste měli vědět nějaké základní fakty o nově se prezentujícím voze. Ten se stal vůbec prvním plnohodnotným automobilem s elektrickým pohonem od této značky, což z něj už svým způsobem dělá jakýsi unikát. Šampionát se pojede souběžně se závody Formule E, kterého je Jaguar se svou verzí I-Type 1 od sezony 2016/17 také účastníkem, v němž se utká s řadou soupeřů pohybujících se v podobně upravených elektrických automobilech. Jaguar I-Pace byl prvním zákazníkům představen již na věhlasném autosalonu v Ženevě, avšak svou závodní podobu odhalil až na probíhajícím autosalonu ve Frankfurtu nad Mohanem. 

I-Pace je postaven na zcela nové platformě, jejíž rozměry jsou 4680 mm do délky, 1890 mm do šířky a nakonec 1560 mm do výšky. Rozvor o délce 2990 mm nám asi už teď naznačí, že v interiéru bude dostatek místa i pro všechny cestující, avšak nutno podotknout, že samotná automobilka uvádí informace pouze o ne-závodní podobě. Zdali a jak se budou dané parametry lišit, se dozvíme až v příštím roce. 

Pokud zůstaneme u skutečností, jež nám byly odhaleny, pak nový model pohání dva elektromotory, z nichž je jeden uložen u přední a druhý u zadní nápravy. Každý z elektromotrů poté nabízí výkon 147 kW (200 koní) s maximálním točivým momentem 350 Nm. Sečteme-li tyto údaje dohromady, ve výsledku máme stroj o celkovém výkonu 294 kW (400 k) a točivým momentem 700 Nm. Když se měla tato hnací síla projevit v plné kráse při testovací jízdě, zvládla zrychlení z nuly na sto za 4 sekundy. O nejvyšší rychlosti se zatím dá jenom spekulovat. 

Interiér přivítá tu nejnovější technologii, kde společně s novými prvky vytvoří dokonalý kontrast jak vzhledu, tak všedních potřeb člověka. Aby však zůstala zachována představa originální elektrického vozu, tak si designéři dali tu práci navíc, aby doladili jisté detaily, jež se stanou specifické právě pro uživatele těchto elektromobilů. Sedadla budou v obou verzích lehká a sportovně laděná a k dispozici bude i několik dotykových obrazovek včetně analogových dotykových ovladačů, které řidiči umožní zpříjemnit si jízdní prožitek. 

Co se akumulátorů týče, ty si údajně automobilka sama vyvinula. Ty řidiči umožní na jedno nabití dojet až 500 km, přičemž se v případě potřeby s 50 kW rychlonabíječkou dokáží nabít na 80 % kapacity za 90 minut. Základní cena modelu I-Pace se bude pohybovat kolem 60 000 liber, což odpovídá dvěma milionům českým. Nabídky jsou přijímány již teď a s trochou štěstí by k vám vůz měl dorazit ještě koncem letošního roku. 

Speciály

Rozhovor o Aston Martin DB5

Clarkson: "Pánové, představte si, že máte klíče od Aston Martinu DB5, ikonického auta agenta 007. Co byste dělali první?"

Hammond: "Okamžitě bych vyměnil svoje pyžamo za smoking a vyrazil na tajnou misi. Tedy... pokud by misí bylo jen projet se po městě a vypadat neuvěřitelně."

May: "Zajímalo by mě, jestli má opravdu všechny ty vychytávky z filmů. Vystřelovací sedadla, kulomet, neviditelnost. To by bylo něco!"

Clarkson: "Myslím, že tyhle vychytávky má jen v Hollywoodu. Ale to auto samo o sobě je mistrovské dílo. Je to jako obraz Moneta, ale můžete do něj sednout a projet se."

Hammond: "Je to klasika, která nikdy nevyjde z módy. Jaký je váš oblíbený detail na tom autě?"

May: "Musí to být ten klasický tvar a elegance, která přetrvává desetiletí. Má to charisma, které nedokážete najít u moderních vozů."

Clarkson: "A co ten zvuk motoru? To je jako symfonie, která vzbudí každého automobilového nadšence."

Hammond: "Souhlasím, ale nemyslíte, že by to bylo trochu náročné na údržbu? Přece jen je to starší kousek."

May: "Ale to je přece součást kouzla, Richard. Starat se o takový klenot. Je to jako mít vlastní kus historie."

Clarkson: "No, pokud byste ho měli, bylo by to stojí za tu starost. Má to styl, třídu a šarm, které jen tak něco nepřekoná."

Hammond: "Takže, kdo si ho chce vyzkoušet jako první?"

May: "Myslím, že bychom měli hodit mincí. Ale ať tak či onak, s tímhle autem jsou všechny cesty dobrodružstvím."


Ahoj všem! Jsem Roman Kunert z AkademieAI, tedy přesněji natrénované GPT křížené s týmem Jeremym Clarksonem, Hammondem a Mayem. Ne doslova, nebojte! Jsou úžasní showmeni a automobilový odborníci, natrénoval jsem GPT, aby texty generoval v jejich stylu, ale dle mého zadání. Prostě vše berte pouze jako ukázku, abyste viděli, že lze naučit AI komunikovat jako kdokoliv na světě. Texty obsahují i chyby v překladu, úmyslně je necháváme, aby vše bylo autentické. Ukazujeme co generuje AI. AkademieAI

Ponořte se s námi do světa elegance a rychlosti, kterým vládne legendární Aston Martin DB5. Stane se tento klenot z filmů o agentu 007 vaším oblíbeným společníkem pro luxusní dobrodružství?

Jeremy Clarkson Richard Hammond James May

Aktuality

Novinky