Ferrari oznámilo další přírůstek. Portofino nahrazuje model California

Na velkém frankfurtském autosalonu se objevila celá řada těch nejnovějších vozů a svou premiéru si nemohl nechat ujít ani tento italský velikán se vzpínajícím se koníkem ve znaku. Ferrari Portofino, jehož název je odvozen od noblesního přístavu Ligurské riviéry, je novou generací základního modelu California T. 

Možná to tak nevypadá, ale Ferrari Portofino, jakožto další přírustek do již tak veliké rodiny, bude prvním vstupním modelem, který se může pyšnit prozatím nejnižší cenovkou. Ačkoliv tento fakt jde tak trochu proti proudu oproti změnám, jimiž si tato novinka prošla, většina příznivců to rozhodně uvítá. A co vlastně všechno nabízí?

Portofino vesměs bude sloužit jako takový malý odrazový můstek všem sportovně zaměřeným nástupcům, kteří půjdou po jeho krocích s motorem zabudovaným vpředu. Motor sám o sobě je vylepšenou verzí toho, jakého jsme znali u jeho předchůdce (vidlicový osmiválec o objemu 3,9 litru) a je propojený s automatickou dvouspojkovou převodovkou. Po značných změnách, jakými bylo nahrazení několika dílů (hlavy válců, ojnic, pístů) a přepracování celého systému sání, jsme ve výsledku dostali rovných 600 koní (441 kW) a 760 Nm maximálního točivého momentu. 

Ferrari nám uvedlo i rychlostní parametry, ale moc bychom si od nich slibovat neměli, protože je možné, že se budou ještě trochu měnit. K tomu, co doposud známe, by Portofino mělo v současnosti vystřelit z nuly na stovku za 3,5 sekundy a maximální rychlost by neměla přesáhnout 320 km/h. Pohon vozidla je spojen výhradně se zadní nápravou, která využívá elektronicky řízeného aktivního diferenciálu. Nový je také posilovač řízení či magnetoreologické tlumiče. 

Navzdory tomu, že auto celkem znatelně nabralo na objemu, zejména díky nárustku svalové hmoty, jedná se pouze o optický klam, jež nám připravili italští designéři, jelikož celková hmotnost vozidla klesla, a to rovnou o 80 kilogramů. Vzhled Portofina se tak přiblížil posledně odhaleným modelům (812 Superfast a GTC4Lusso) a na délku nyní měří 457 centimetrů, což je o něco více, než měla California. S ohledem na oba zmíněné údaje musel být přepracován celý mechanismus plechové střechy, která se má víceméně stát symbolem tohoto modelu a měla by se složit vždy do dvaceti vteřin (ne však při rychlosti vyšší než 50 km/h, kdy nad jejím ovládáním ztratíme kontrolu).

Interiér vozu elegantně kopíruje tvary několika italských sporťáků, kde je kromě klasické konfigurace 2+2 také vybaven špičkovou technikou. Na přístrojové desce nás upoutá velký 10,2palcový dotykový displej infotainmentu, u řidiče pak nový volant s mnoha tlačítky i na případnou změnu jízdních režimů a sedadla se mohou dát nastavit až do 18 odlišných poloh, jež parádna vyrýsují obraz našeho těla a zpříjemní zážitky při dlouhých cestách. 

Automobilka udává i údaj o spotřebě. Ta činí 10,5 litru na 100 km v kombinovaném režimu. Stejně tak nám byly odhaleny údaje o ceně, která by se měla pohybovat kolem 190 tisíc eur.

Speciály

Rozhovor o Aston Martin DB5

Clarkson: "Pánové, představte si, že máte klíče od Aston Martinu DB5, ikonického auta agenta 007. Co byste dělali první?"

Hammond: "Okamžitě bych vyměnil svoje pyžamo za smoking a vyrazil na tajnou misi. Tedy... pokud by misí bylo jen projet se po městě a vypadat neuvěřitelně."

May: "Zajímalo by mě, jestli má opravdu všechny ty vychytávky z filmů. Vystřelovací sedadla, kulomet, neviditelnost. To by bylo něco!"

Clarkson: "Myslím, že tyhle vychytávky má jen v Hollywoodu. Ale to auto samo o sobě je mistrovské dílo. Je to jako obraz Moneta, ale můžete do něj sednout a projet se."

Hammond: "Je to klasika, která nikdy nevyjde z módy. Jaký je váš oblíbený detail na tom autě?"

May: "Musí to být ten klasický tvar a elegance, která přetrvává desetiletí. Má to charisma, které nedokážete najít u moderních vozů."

Clarkson: "A co ten zvuk motoru? To je jako symfonie, která vzbudí každého automobilového nadšence."

Hammond: "Souhlasím, ale nemyslíte, že by to bylo trochu náročné na údržbu? Přece jen je to starší kousek."

May: "Ale to je přece součást kouzla, Richard. Starat se o takový klenot. Je to jako mít vlastní kus historie."

Clarkson: "No, pokud byste ho měli, bylo by to stojí za tu starost. Má to styl, třídu a šarm, které jen tak něco nepřekoná."

Hammond: "Takže, kdo si ho chce vyzkoušet jako první?"

May: "Myslím, že bychom měli hodit mincí. Ale ať tak či onak, s tímhle autem jsou všechny cesty dobrodružstvím."


Ahoj všem! Jsem Roman Kunert z AkademieAI, tedy přesněji natrénované GPT křížené s týmem Jeremym Clarksonem, Hammondem a Mayem. Ne doslova, nebojte! Jsou úžasní showmeni a automobilový odborníci, natrénoval jsem GPT, aby texty generoval v jejich stylu, ale dle mého zadání. Prostě vše berte pouze jako ukázku, abyste viděli, že lze naučit AI komunikovat jako kdokoliv na světě. Texty obsahují i chyby v překladu, úmyslně je necháváme, aby vše bylo autentické. Ukazujeme co generuje AI. AkademieAI

Ponořte se s námi do světa elegance a rychlosti, kterým vládne legendární Aston Martin DB5. Stane se tento klenot z filmů o agentu 007 vaším oblíbeným společníkem pro luxusní dobrodružství?

Jeremy Clarkson Richard Hammond James May

Aktuality

Novinky