Dacia ve Frankfurtu představí druhou generaci Dusteru

Jedna z nejpopulárnějších značek světa se rozhodla rozšířit své řady o další evoluční přírůstek. Pokud máte zájem seznámit se blíže s novým populárním SUV, pak se vydejte do zářijové přehlídky vozů ve Frankfurtu, kde bude model Dacia Duster oficiálně uveden, nebo si přečtěte následující článek. 

První generace vozu Dacia Duster je na trhu už bezmála sedm let a za tuto dobu prodala přes milion svých výrobků napříč celou Evropou. Možná se budete divit, ale opravdu se jedná o takto vysoké číslo a velkou zásluhu na tom má především jednoduchý a zároveň vytříbený vkus, jímž se Dácia celé roky prezentuje a u kterého se většina lidí obávala, že se při představení druhé generace rapidně změní. To se nakonec, jak můžeme vidět na přiložených fotografiích, naštěstní nekoná. Nový Duster je překvapivě téměř na oko stejný, avšak o žádný facelift se vůbec nejedná. 

Rumunská společnost Dacia byla založena v roce 1966 za pomocí francouzské automobilky Renault a během svého dlouholetého působení si držela svou působivou výrobní tradici, jež se sice postupem času, jak to bývá zvykem, vylepšuje a zmoderňuje, ale na základním výrobním kouzlu se nic nezměnilo, a to ani v letech 1999, kdy byla právě Renaultem odkoupena. A vzhledem k vysoké poptávce, která nadmíru předčila očekávání při prodeji prvního modelu Dacia Duster, se automobilka rozhodla přijít s revolučním vylepšením zejména vnitřních partií, s nimiž jdou ruku v ruce i nové zabezpečovací systémy. 

Podlahová plošina nadále zůstává stejná, jak ji tedy známe například u Nissanu X-Trail, a měnit se nebudou ani její vnější rozměry. Z těch pár změn, které bychom mohli spatřit navenek, můžeme zmínit o 100 milimetrů větší rozpor, o stejnou délku bylo posunuto dopředu čelní sklo, původně svislá zadní světla byla přemístěna více ke kraji a nabrala spíše čtvercového charakteru a nakonec i kapota lehce nabrala na síle. To vše jsou ovšem jenom drobné změny, avšak podle slov Laurense van der Ackera, šéfdesignéra automobilky Renault, nebylo žádných větších změn potřeba, protože se automobilka chce držet osvědčených metod, jež si na současném trhu drží svou přízeň. A mezi konkurencí nejověřenější metodou je na SUV poměrně nízká cena, což rozhodně hraje velkou roli a nutí členy ostatních automobilových společností, buďto snížit cenu, nebo přijít s něčím novým.

Z dalších zásadních informací nesmíme opomenout ani fakt, že součástí stadnardního vybavení bude klasický pohon předních kol, ale příplatkový balíček nabídne i možnost pohonu 4x4. 

Nahlédneme-li do interiéru, již na první pohled nás uvítá nová přístrojová deska, pro některé z nás budou trochu překvapením měkčené plasty, mezi jejichž přednosti údajně patří i lepší pohlcování zvuku, infotainment dostane podporu pro Android Auto či Apple CarPlay a chybět nebudou ani další pokročilí bezpečnostní asistenti, s nimiž se setkáváme u nově vycházejících vozů. O jejich přesném počtu a vlastnostech nás budou informovat až na probíhajícím frankfurtském autosalonu, kde se mimo jiné dozvíme i to, co se bude schovávat pod kapotou. Očekáváme drobné navýšení výkonnostních parametrů, ale raději nebudeme předbíhat. Zmínit můžeme akorát ještě uvedení nové oranžové barvy Atacama, která byla zavedena na počest uvítání nové generace a co nevidět bude zahrnuta i v nabídce výběru. 

Speciály

Rozhovor o Aston Martin DB5

Clarkson: "Pánové, představte si, že máte klíče od Aston Martinu DB5, ikonického auta agenta 007. Co byste dělali první?"

Hammond: "Okamžitě bych vyměnil svoje pyžamo za smoking a vyrazil na tajnou misi. Tedy... pokud by misí bylo jen projet se po městě a vypadat neuvěřitelně."

May: "Zajímalo by mě, jestli má opravdu všechny ty vychytávky z filmů. Vystřelovací sedadla, kulomet, neviditelnost. To by bylo něco!"

Clarkson: "Myslím, že tyhle vychytávky má jen v Hollywoodu. Ale to auto samo o sobě je mistrovské dílo. Je to jako obraz Moneta, ale můžete do něj sednout a projet se."

Hammond: "Je to klasika, která nikdy nevyjde z módy. Jaký je váš oblíbený detail na tom autě?"

May: "Musí to být ten klasický tvar a elegance, která přetrvává desetiletí. Má to charisma, které nedokážete najít u moderních vozů."

Clarkson: "A co ten zvuk motoru? To je jako symfonie, která vzbudí každého automobilového nadšence."

Hammond: "Souhlasím, ale nemyslíte, že by to bylo trochu náročné na údržbu? Přece jen je to starší kousek."

May: "Ale to je přece součást kouzla, Richard. Starat se o takový klenot. Je to jako mít vlastní kus historie."

Clarkson: "No, pokud byste ho měli, bylo by to stojí za tu starost. Má to styl, třídu a šarm, které jen tak něco nepřekoná."

Hammond: "Takže, kdo si ho chce vyzkoušet jako první?"

May: "Myslím, že bychom měli hodit mincí. Ale ať tak či onak, s tímhle autem jsou všechny cesty dobrodružstvím."


Ahoj všem! Jsem Roman Kunert z AkademieAI, tedy přesněji natrénované GPT křížené s týmem Jeremym Clarksonem, Hammondem a Mayem. Ne doslova, nebojte! Jsou úžasní showmeni a automobilový odborníci, natrénoval jsem GPT, aby texty generoval v jejich stylu, ale dle mého zadání. Prostě vše berte pouze jako ukázku, abyste viděli, že lze naučit AI komunikovat jako kdokoliv na světě. Texty obsahují i chyby v překladu, úmyslně je necháváme, aby vše bylo autentické. Ukazujeme co generuje AI. AkademieAI

Ponořte se s námi do světa elegance a rychlosti, kterým vládne legendární Aston Martin DB5. Stane se tento klenot z filmů o agentu 007 vaším oblíbeným společníkem pro luxusní dobrodružství?

Jeremy Clarkson Richard Hammond James May

Aktuality

Novinky